Najprodavaniji električni automobili na svetu na početku 2022.

10/03/2022 13:30

Tesla Model Y je broj 1 u uzavrelom tržištu električnih automobila. Broj registracija ovog automobila je skočio za čak 87 odsto u odnosu na godinu dana ranije, na preko 603.000 jedinica. Što je bilo i za očekivati, kinesko tržište je glavni zamajac ovako dobre prodaje.

U smislu tržišnog učešća, elektrifikovana vozila su 2022. započela s 10 odsto ukupnog globalnog tržišta, što je već bio napredak u odnosu na finalnu prošlogodišnju brojku od 9 odsto. Ovu godinu bismo mogli da završimo s oko 15 odsto.

Prošle godine, prodaja čisto električnih automobila je skočila za 94 odsto, dok su „plug-in“ hibridi napredovali za 72 odsto, u najvećoj meri zahvaljujući kineskom tržištu, na koje se odnosilo gotovo dve trećine ukupne globalne prodaje električnih automobila u januaru.

Prodaja električnih automobila po brendovima – januar 2022.

Pre dve godine, imali smo samo dva kineska elektromobila u igri, da bi ih u januaru 2021. bilo devet. Trenutno ih imamo čak 17 u prvih 20! Čak, tri strana modela (Tesla Model Y, Tesla Model 3 i Volkswagen ID.4) mogu se na neki način smatrati „počasnim“ kineskim modleima, budući da se sklapaju upravo u najmnogoljudnijoj zemlji sveta (što znači da nose „Made in China“ oznaku). Samim tim, prvih 20 svetskih najprodavanijih elektromobila na svetu se može smatrati kao „20 najprodavanijih kineskih električnih automobila“.

Što se Tesle tiče, ima i dobrih i loših vesti za ovog američkog proizvođača. S jedne strane, Model Y je započeo „trku“ kao prvi na „gridu“, ostvarivši najbolji rezultatu u prvom mesecu jednog tromesečja, što je jasna najava da bismo do kraja marta mogli da imamo novo obaranje rekorda. Teslin pulen pobeđuje u trci krosovera u smislu globalne prodaje već 12 meseci zaredom. S druge strane, Model 3 je ostvario najlošiji rezultat od aprila 2021., započevši ovu godinu tek s pete pozicije. Ovim se samo nastavlja trend stagnacije prodaje ovog modela s kraja prošle godine. Sve ovo znači da će se Teslin predviđeni rast za ovu godinu u najvećoj meri odnositi na rezultate koje će postići Model Y, s tim što će ostatak game obezbediti minimalan doprinosu u okviru ukupnog pozitivnog skora.

Najprodavaniji modeli električnih automobila u januaru 2022.

Na drugom mestu imamo Wuling Mini EV, koji je doživeo značajan pad prodaje (-27 odsto u odnosu na prethodnu godinu). Čini se da ovaj mali električni automobil počinje da biva ugrožen od strane „plagijatora“ u vidu Cheryja QQ Ice Cream (10. mesto). Već u trećem mesecu prisustva na tržištu, Ice Cream je dostigao rezultat od 10.000 prodatih jedinica mesečno. SAIC je možda pronašao „sveti gral“ u univerzumu gradskih elektromobila, ali čini se da će svoj recept morati da podeli s drugima, što nameće pitanje: ko će biti prvi koji će ovaj koncept električnog automobila plasirati na inostrano tržište? Da li će to biti SGMW, Chery ili neko drugi? I SAIC i GM su dobro etablirani širom sveta, ali ako ne preduzmu korake brzo, Chery će bez dileme lansirati svoje proizvode na tržištima poput Latinske Amerike.

Poslednje mesto na podijumu zauzima BYD Qin Plus PHEV s 18.449 registracija, a sledi ga još jedan BYD model, Song PHEV (16.415 prodatih automobila). Zapravo, od sedam BYD-a na Top 20 listi, četiri su oborili lične rekorde. Pored spomenutih, Dolphin, koji je na osmoj poziciji, nastavlja da napreduje (10.602), dok je Tang PHEV takođe oborio sopstveni rekord (8.853).

Još jedan model koji je došao do svog najboljeg rezultata je GAC Aion Y na 20. mestu. Koji je prošlog meseca zabeležio 6.415 novih registracija.

Van prvih 20, treba spomenuti Leap Motor T03, još jedan „startap“ elektromobil iz Kine, koji je prodat u 6.007 primeraka. Najolje prodavani električni automobil koji nije prisutan u Kini je Hyundai Ioniq 5 (5.716). Uspeo je da nadmaši Kiju Niro EV (5.217).

Proizvođači: BYD kolo vodi

U januaru, BYD je odneo mesečnu titulu, zahvajujući prodaji blizu rekordne (93.000), što može da zahvali ponudi koja se konstantno proširuje.

Tesla je pao na drugo mesto, ali ukupno gledajući, januar je bio sasvim dobar mesec za američku kompaniju, jer je to njen najbolji uvodni kvartalni mesec do sada, što znači da na kraju možemo da očekujemo rekordno tromesečje, kao i preuzimanje vodeće pozicije. Ono što je ključno pitanje je: koliko će BYD zaostajati s istekom marta? Ukoliko razlika bude nekih 50.000 jedinica ili više, onda možemo reći da će, uprkos uprkos smanjenom udelu „plug-in“ vozila, Tesla imati još jednu dominantnu godinu. Međutim, ako BYD uspe da ostane ispod tog praga, onda bismo mogli da imamo zanimljivu trku. S jedne strane, Tesla će imati gigafabrike u Teksasu i Berlinu na raspolaganju, dok će s druge strane 2022. biti godina u kojoj BYD konačno počinje da izvozi svoja električna vozila u značajnim količinama. Sve u svemu, situacija može biti izuzetno interesantna.

Ipak, najupečatljiviji aspekt januarskog rangiranja proizvođača je dominacija kineskih kompanija u okviru 20 najboljih. Među prvih 20 je 11 kineskih marki, od kojih su tri postigle rekordne rezultate u januaru. Takođe treba uzeti u obzir da je januar obično jedan meseca u godini kada je prodaja automobila najsporija. Tri proizvođača koja su postigla rekordne mesečne rezultate su Chery #8, uglavnom zahvaljujući povećanju QQ Ice Creama, #13 Changan, i #19 Hozon, još jedan kineski EV „startap“, koji svoj uspeh duguje liniji kompaktnih krosovera.

Govoreći o kineskim „startap“ proizvođačima električnih vozila, imamo tri od njih u prvih 20, a XPeng vodi u paketu na #17m zahvaljujući 12.986 novih registracija. Li Auto je na #18, a Hozon na #19. Čini se da su ove kompanije nadmašile svoje testove preživljavanja u „detinjstvu“, tako da sada povećavaju proizvodnju (i portfolio).

Odmah izvan prvih 20, imamo jednu kinesku kompaniju koja je neka vrsta slona u tesnoj prostoriji. Geely konačno povećava prodaju do pristojnog obima (10.751 registracija, novi rekord), kao i njegovi brojni manji brendovi (Link & Co, Zeekr, itd.). Čini se da je najveći kineski proizvođač u automobilskom sektoru konačno pronašao svoj stil u kategoriji električnih vozila. Očekujte da će vrlo brzo uskočiti u prvih 20 i tamo pustiti korene.

S obzirom da se za februar kaže da će biti lošiji mesec u Kini, očekujte da će se nekoliko starih marki vratiti u prvih 20 sledećeg meseca.

Gledajući OEM proizvođače, BYD (15,5%) vodi, a Shanghai Auto (SAIC + SGMW) je na drugom mestu (8,8%), odmah ispred Tesle (8,5%) i Volkswagen grupacije (8,5%). Geely–Volvo (6,2%) je daleko na 5. mestu po prodaji električnih automobila.

Međutim, neće biti nimalo iznenađujuće ako Geely uhvati priključak s prva četiri proizvođača automobila. Ne samo da ima domaće tržište kao ogromnu teritoriju za širenje, već će zahvaljujući postojećoj Volvoovoj globalnoj infrastrukturi zastupništva, Geelyjevim izvoznim brendovima, kao što su Link & Co i Zeekr, biti lakše da budu uspešni u prodaji električnih automobila na prekomorskim tržištima, nego svojim sunarodnicima. To je već dokazano na tržištima kao što su Holandija, Belgija i Francuska.

10/03/2022 13:30

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments