Proizvođači automobila masovno usvajaju lidar tehnologiju ali ne i Ilon Mask

10/02/2022 13:15

Proizvođači automobila masovno usvajaju lidar tehnologiju ali ne i Ilon Mask

Ilon Mask je skeptičan kada je reč o instalaciji lidar senzora u vozila, ali činjenica je da sve veći broj njegovih konkurenata tiho dodaje ovu tehnologiju svom proizvodnom portfoliju.

Za one koji su novi u ovoj temi, lidar, skraćenica za detekciju razdaljine uz pomoć svetlosti, je senzorska tehnologija koja šalje laserske impulse, a zatim meri vreme koje im je potrebno da se odbiju od objekta i vrate nazad. Dobijeni podaci se koriste da se izračuna koliko su stvari udaljene, kao i da se napravi trodimenzionalna mapa objekata u određenim oblastima.

Sposobnost lidara da mapira okolinu kao i da meri brzinu objekta čini ga dobrim komplementarnim senzorom u delimično ili potpuno autonomnim vozilima. Lidari su jedinstveni po tome što nude duge i široke vizuelne domete. Pad troškova i bum u snabdevanju podstiču obimnije usvajanje ove tehnologiie, a sada postoji preko 150 proizvođača lidara širom sveta, između ostalih, Velodine, Luminar i Innoviz.

Danas lidar obično koriste kompanije koje pokušavaju da izgrade usluge mobilnosti koristeći potpuno samovozeća vozila, kao što su Vaimo i Cruise. Na primer, Vaimo vozila koja rade u Kaliforniji i Arizoni, obično imaju pet lidarskih senzora koji pomažu u formiranju širokog vidnog polja.

Mask voli da ističe da ljudi nisu opremljeni lidarom pa i pored toga mogu da voze. On koristi ovu analogiju da bi odbranio pokušaj svoje kompanije da razvije softverske algoritme za autonomnu vožnju, zasnovanu na vidu. Međutim, ovo nije sprečilo delove industrije da preuzmu tehnologiju (čak je i Tesla možda isprobava).

Upotreba lidara se sada širi izvan specijalizovanih vozila i na uobičajenije bezbednosne funkcije kao što su pomoć pri održavanju vozne trake i automatsko kočenje u slučaju nužde. U industrijskom smislu ovo su napredni sistemi za pomoć vozaču, poznati po akronimu ADAS, i prilično su odvojeni od autonomnih vozila.

Prisustvo dodatnih senzora može pomoći u poboljšanju vremena reakcije i tačnosti, ali naravno postoje hardverski troškovi za njihovo dodavanje. Od januara, prema poslednjem broju BloombergNEF-a, 17 proizvođača automobila širom sveta najavilo je ukupno 21 model putničkih automobila opremljenih lidarom, bilo u proizvodnji ili uskoro.

Ovaj broj će se povećati kako se sistemi kao što je GM-ov Ultra Cruise baziran na lidaru budu dodavali određenim modelima. Neke automobilske kompanije dodaju lidar na svoja vozila čak i ako njihov trenutni softver ne koristi u potpunosti tu mogućnost. Ideja je da će buduće iteracije softvera za vožnju moći da koriste senzore bez potrebe za fizičkim nadogradnjama vozila.

Pojavljuje se i sve više partnerstava na ovom planu. Mercedes je u januaru najavio da radi s Luminarom i da planira da integriše tehnologiju u svoja nadolazeća serijska vozila. Luminar je najavio sličan ugovor sa Volvoom sredinom 2021. godine, a BMW se udružio s Innovizom za svoj budući iX model. Slično, GM je koristio Cepton iz Kalifornije kao dobavljača lidara.

Kao i kod mnogih priča o usvajanju tehnologije, Kina vodi u trci. Neverovatnih 70% trenutnih i dolazećih modela opremljenih lidarom u BNEF-ovom broju bili su kineskih marki. Ovde postoji i ugao posmatranja od strane električnih vozila. Naime, mnoge automobilske kompanije koje integrišu lidar u svoje serijske modele su takođe domaćih, kineskih brendova električnih vozila, iz grupa kao što su Nio, Xpeng i Li Auto.

Električna vozila su sada domen gde kupci dobijaju pristup najnovijoj tehnologiji bilo koje vrste, ne samo po pitanju pogonskog sistema. To pomaže da se stvori vetar u leđa za usvajanje, kako kinesko tržište električnih vozila prelazi fazu zavisnu od politike koja ga je karakterisala poslednjih godina.

Kako cena lidara i dalje opada a potrošači očekuju naprednije bezbednosne karakteristike kao standard, verovatno ćemo videti da sve više proizvođača automobila dodaje ovu tehnologiju u svoja vozila. Ovo će u početku podrazumevati premijum segment, ali bi na kraju trebalo da uključi i najpopularnije modele proizvođača automobila.

10/02/2022 13:15

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments