Da li deveta planeta u Sunčevom sistemu ipak postoji?

18/01/2022 21:52

Da li deveta planeta u Sunčevom sistemu ipak postoji?

Podaci prikupljeni 1983. pokazuju znake onoga za šta jedan britanski astronom veruje da je mogući dokaz prisustva devete planete u našem solarnom sistemu.

Vest bi mogla da pruži utehu onima koji su još uvek uznemireni zbog Plutonovog degradiranja na patuljastu planetu. Majkl Rouan-Robinson, vodeći astronom i emeritus profesor astrofizike na Imperijal koledžu u Londonu, otkrio je da podaci prikupljeni ranim svemirskim teleskopom ukazuju na mogućeg kandidata za teoriju devete planete.

Podaci su izvučeni iz istorijskih posmatranja infracrvenog astronomskog satelita (IRAS), koji je lansiran 1983. To je bila prva orbitalna opservatorija koja je posmatrala celokupno noćno nebo u infracrvenom spektru. Rouan-Robinson je odlučio da se osvrne na podatke iz desetomesečne misije IRAS-a da bi uvideo da li je nešto u podacima ostalo neotkriveno. Profesor je pomno obraćao pažnju na objekte koji su se polako kretali između jedne do druge opservacije. To mu je omogućilo da isključi bilo kakva tela koja se brzo kreću, poput kometa ili asteroida.

Rouan-Robinson kaže da bi promene položaja za planetarne kandidate bile posledica paralakse, pošto je Zemlja kružila oko Sunca, što je dovelo do promene uglova položaja IRAS-a. Astronom je pregledao stotine izvora u podacima, međutim, tri zapažanja napravljena u junu, julu i septembru 1983. najviše su ga zaintrigirala. Dotična zapažanja su pokazala da bi nova planeta mogla biti tri do pet puta veća od Zemlje. Mogla bi da kruži oko Sunca na otprilike 225 puta većoj udaljenosti od naše matične planete.

Nažalost, Rouan-Robinson je u nedavnom istraživačkom radu priznao da očitavanja nisu visokog kvaliteta. Ovo je zbog činjenice da je oblast neba u kojoj su uhvaćena napravljena od filamenta gasova poznatih kao cirusi. Ovi gasovi nalik oblaku otežavaju jasno očitavanje. Takođe je primetio da nedavno istraživanje nebeskog svoda od strane Pan-STARRS teleskopa na Havajima nije uspelo da snimi objekat.

Ovo bi moglo sugerisati da deveta planeta za koju je mislio da je otkrio nije stvarna. Takođe je preporučio astronomima da provere orbite patuljastih planeta iza Plutona. Te provere bi možda mogle objasniti zapažanja koja je on imao.

„Kandidat je na orbiti koja je potpuno nesaglasna s našim predviđanjima vezanim za Planetu devet, i ne bi bio sposoban da gravitaciono poremeti udaljeni Sunčev sistem na načine koje smo mi predložili. Ali, naravno, to ne znači da ne postoji“, primetio je planetolog Majk Braun. „To samo znači da bi to bilo slučajno otkriće nečega tokom potrage za Planetom devet. Pluton se dogodio na isti način. Tombau je tražio Lovelovu planetu X (koja nije postojala) i slučajno je pronašao Pluton. Pluton nije bio predviđena Planeta X.”

Svemir nam i dalje pruža nove misterije koje treba da istražimo. Nedavno su naučnici otkrili asteroid koji bi mogao biti fragment Meseca. Za sada, međutim, deveta planeta,  ako uopšte postoji, i dalje nam izmiče.

18/01/2022 21:52