Vozovi sveta – od 10 do 500 km/h

26/04/2021 12:42

Vozovi sveta – od 10 do 500 km/h

Nova zakonska rešenja, ukoliko se usvoje, mogla bi državu da svrstaju red onih koje poštuju vreme putnika i snose odgovornost za kašnjenje u redu vožnje. Novim predlogom, koji reguliše taj deo prevoza u Srbiji, predviđeno je da kada voz kasni duže od sat vremena, putnik može da prekine putovanje i zatraži da mu se vrati sav novac koji je dao za voznu kartu.

A, ukoliko putnik ipak nastavi putovanje, može da traži refundanciju dela novca, i to 25 odsto ako voz kasni između 60 i 119 minuta, odnosno 50 odsto u slucaju kašnjenja dužeg od dva sata. Novim rešenjima, ocenjuju nadležni, dostićiće se evropski nivo prava putnika u železničkom saobraćaju. Što je kažu isti, jedan od ciljeva donošenja novog zakona, dok je drugi, motivacija prevoznika da podignu kvalitet usluga i unaprede pouzdanost železničkog putničkog saobraćaja.

počitajte još iPrvi voz na vodonik predstavljen u Nemačkoj!

Domaća železnica

Romantika, domaći “Orient exspres”, svojom vožnjom vraća putnike u tridesete godine prošlog veka i vozi na romatična putovanja po Srbiji. Osim putovanja u restauriranim vagonima prvog, drugog i trećeg razreda uz pisak parnjače, muzejsko-turistički voz povešće putnike u obilazak brojnih turističkih i kulturnih znamenitosti i u posetu tradicionalnim manifestacijama. Ovaj voz može i da se zakupi preko preduzeća Železnice Srbije

Plavi voz – Voz mira jedan je od najpoznatijih i najpopularnijih vozova u celom svetu, a izgrađen je davne 1959. godine za putovanja nekadašnjeg predsednika bivše SFRJ (Socijalističke Federativne Republike Jugoslacije) Josipa Broza Tita. Voz je projektovan da zadovolji sve uslove za Titov ugodan boravak, kao i protokolarne obaveze tokom putovanja u zemlji i u inostranstvu.

Maršal Tito Plavim vozom prešao je preko 600 hiljada kilometara putujući njime prugama kroz Jugoslaviju, ali i van nje u: Francusku, Poljsku, Austriju, Mađarsku, Rumuniju, Bugarsku, Grčku i SSSR. Ovim vozom putovalo je preko 60 stranih državnika i državnih delegacija među kojima su i najuticajniji lideri 20. veka : Hruščov, Brežnjev, U Nu, Naser, Gandi, grčki kralj Pavle i kraljica Frederika, britanska kraljica Elizabeta, princ Filip i princeza Ana… Plavim vozom, na svoje poslednje putovanje, Josip Broz Tito je prevežen od Ljubljane do Beograda, gde je sahranjen u Kući cveća 1980. godine.

Šarganska osmica – Od Ćire do Nostalgije. Ova pruga bila je žila kucavica i veza Evrope sa Jadranskim morem. Od Beograda do Dubrovnika i Zelenike, uskokolosečnom prugom od 760 mm, od 1925. do 1974.godine kroz tunele, preko mostova i kroz planinske useke saobraćao je čuveni voz „Ćira“ ostavljajući za sobom prepoznatljivi miris dima parne lokomotive… Danas, deo ove pruge je na relaciji od stanice Šargan Vitasi do Mokre Gore, koji predstavlja jedinstveno graditeljsko delo, otrgnut od zaborava i čuvenom “Šarganskom osmicom“ ponovo odjekuje klaparanje vagona i pisak parnjače muzejskog voza “Nostalgija”.

Inače, najnepouzdaniji voz je “Guwahati-Trivandrum Express” nalazi se u Indiji. Putnici nekad čekaju između 10 i 12 sati, koliko on zna i da kasni. “Indian Railways” najveća je železnica u Aziji i osmi najveći poslodavac u svetu. Oni upošljavaju 1,4 miliona ljudi, a svakog dana se preveze više od 23 miliona ljudi. Najbrži voz u Indiji je “Gatimaan Express”, koji se kreće u proseku 160 kilometara na čas, a najsporiji je “Metupalayam Ooty Nilgiri Passenger” (10 kilometara na čas).

pročitajte još i : Kina: Nebeski voz kao novi vid transporta

I dok ceo svet rešava infrastrukturu i unapređuje šine i trase, Japanci su testirali svoje vozove koji razvijaju neverovatnih 500 km/h. Maglev vozovi, koji se služe magnetnom levitacijom, trebalo bi da do 2045. povežu dva najveća japanska grada Tokio i Osaku, a već 2027. Nagoju i Tokio. Kako prenose mediji, oni koriste magnete koji vagone “drže” iznad šina. Na taj način eliminišu potrebu za točkovima i smanjuju opasnost od nesreće usled trenja. Japan je, inače, svetski lider u proizvodnji brzih vozova, a u toj državi je napravljen prvi “voz metak” 1964. godine.

A vozovi koji saobraćaju između glavnog grada Kine i Nanjinga, 1.021 km, se kreću prosečnom brzinom od 317,7 km/h, završavajući putovanje za samo tri sata i 13 minuta. Na listi brzih vozova je italijanski na liniji od Milana do Reggio Emilije. U trku brzih vozova bilo je planirano da uđu i vozovi Saudijske Arabije, na relaciji Meka – Medina. Međutim iako su dizajnirani za vozove, koji voze brzinama većim od 300 km/h, trenutno dostižu oko 175 km/h. A, brzi voz koji povezuje prestonice Belgije i Francuske ovo rastojanje prelazi za samo 90 minuta, dostižući brzinu od 300 km/h. Od Londona do Pariza se sada može stići za manje od tri sata, jer voz dostiže brzinu od 301 km/h.

 

26/04/2021 12:42

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments