Fontana srama – Palermo, Italija

01/03/2021 13:44

Većinu italijanskih trgova krase fontane. Italijani vole renesansu u čijoj istoriji na svojim očuvanim spomen ulicama i građevinama još žive i uživaju, a posebno vole fontane i statue. Umetnost i arhitektura su deo njihove kulture i tradicije i veoma je cene i hvale, pa su najčešće ove divne skulpture i predstavnice istorije nekih hvalospevnih i pobedonosnih naziva. Fontana srama je jedna od retkih ovako „sramnog“ imena, a evo i otkud ono potiče:

Fontana Petorija ili Petorska fontana, poznata i kao Fontana srama  (Fontana della Vergogna) i to zbog obnaženih statua koje se nalaze na njoj. Nalazi se u italijanskom gradu Palermu na trgu Petorija. Fontana je delo toskanskog kipara Frančeska Kamiljanija i napravljena je u periodu od 1554-1555. godine kad je bila postavljena u vrtu palate Svetog Klementa u Firenci, u letnjoj rezidenciji don Pedra od Toleda, vice- kralja Napulja i Sicilije. Posle njegove smrti, njegov sin je fontanu prodao Senatu grada Palerma, koji je fontanu kupio da bi ukrasio glavni gradski trg – Piazza Petoria.

Fontana je originalno imala 48 raznih statua (obnaženih ljudi, nimfi i sirena) i sa obzirom na njenu monumentalnost, nije mogla da se smesti na postojeći trg, pa su neke zgrade morale da se sruše, a sama fontana prilagodi i tom je prilikom dobila još par novih delova.

Fontana je u obliku koncentričnih bazena u tri nivoa, sa statuama mitoloških bića, čudovišta, tritona, sirena i četiri reke palerma (Papireto, Oreto, Gabriele i Maredolče). 

Za samu fontanu Đorđo Vazari, italijanski slikar, arhitekta i pisac koji je izradio Mikelanđelov grob, rekao je da je „najgluplja, ne samo u Palermu, već u celoj Italiji“.

Tokom vremena, fontana je postala simbol za korupciju gradskih vlasti u Palermu, a sam trg Petorija stekao je nadimak Trg srama (Piazza della Vergogna). Tako da fontanu najmanje gole statue čine sramotnom, ovde simbolika ima i drugu dimenziju.

01/03/2021 13:44

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments