Istorijski let helikopterom na Marsu

19/04/2021 14:29

Istorijski let helikopterom na Marsu

Američka svemirska agencija NASA uspešno je sprovela let bespilotnim malim helikopterom na Marsu. Kako je objavljeno na zvaničnoj stranici NASA, ovaj helikopter postao je prvi u istoriji koji je izvršio kontrolisani let na drugoj planeti.

Helikopter na solarni pogon prvi put je leteo u vazduhu u 03:34 – 12:33 po lokalnom srednjem solarnom vremenu (vreme po Marsu), a prema podacima helikopter popeo na propisanu maksimalnu nadmorsku visinu od 3 metra i zadržao se stabilno lebdenje 30 sekundi. Zatim se spustio, dodirnuvši površinu Marsa . Dodatni detalji o testu očekuju se u narednim danima.

– Sada, 117 godina nakon što su braća Rajt uspela da izvedu prvi let na našoj planeti, NASA-in helikopter Ingenuiti uspeo je da izvede ovaj neverovatan podvig na drugoj planeti – izjavio je NASA-in pomoćnik administratora za nauku Thomas Zurbuchen.

Kao jedan od NASA-inih tehnoloških demonstracionih projekata, 19,3-inčni (49 centimetara) visoki Mars Helikopter ne sadrži naučne instrumente u trupu veličine kutije tkiva. Umesto toga, rotorkraft od 4 kilograma (1,8 kg) ima za cilj da pokaže da li bi buduća istraživanja Crvene planete mogla da uključuju vazdušnu perspektivu.

Naučnici poručuju i da je ovaj prvi let bio je pun nepoznanica. Crvena planeta ima znatno nižu gravitaciju – jednu trećinu Zemljine – i izuzetno tanku atmosferu sa samo 1 odsto pritiska na površini u poređenju sa našom planetom. To znači da postoji relativno malo molekula vazduha sa kojima Ingenuiti-jeve dve rotorske lopatice široke 1,2 metra mogu da interaguju kako bi postigle let. Helikopter sadrži jedinstvene komponente, kao i gotove komercijalne delove – mnoge iz industrije pametnih telefona – koji su prvi put testirani u dubokom svemiru sa ovom misijom.

Ideja je da ova tehnologija u konačnici promeni način na koji se istražuju udaljeni svetovi. Bespilotne letelice možda će biti korišćene za izvidnicu tokom budućih rover misija, ili čak tokom misija astronauta, kada konačno budu leteli na Mars.

Zemlja je bezbedna najmanje još 100 godina od asteroida Apofis

NASA je potvrdila, a stanovnici planete Zemlje mogu da odahnu, da je planeta “sigurna” najmanje narednih 100 godina od asteroida koji je smatran najopasnijim. Asteroid Apofis, od svog otkrića 2004. godine, smatran je jednim od najopasnijih za Zemlju. Ranije prognoze da bi on mogao da prođe pored naše planete 2029. i 2036. godine su kasnije isključene. NASA je odbacila i mogućnost da bi planetu asteroid mogao udariti i 2068.

– Udar iz 2068. godine više nije u domenu mogućnosti, a naše kalkulacije ne pokazuju rizik od udara najmanje u narednih 100 godina – rekao je Dejvid Farnočia iz Centra za istraživanje objekata u blizini Zemlje (CNEOS) u Nasinoj laboratoriji. Asteriod, koji je dobio ime po drevnom egipatskom bogu haosa i tame Apofisu, širok je 340 metara, što je dužine skoro tri fudbalska terena.

NASA-in rad možete pratiti na OVOM linku