Šta je jeftinije, sipati benzin u rezervoar ili puniti baterije električnog automobila?

23/03/2022 12:38

Šta je jeftinije, sipati benzin u rezervoar ili puniti baterije električnog automobila?

Kako cene nafte i naftnih derivata rastu, sve više kupaca automobila se okreće elektrifikaciji.

Opšte je poznato je da je električna energija jeftinija od benzina, što znači da eksploatacija elektromobila manje košta u poređenju s benzinskim i dizel pandanima. Međutim, stvar je u tome što i cene električne energije rastu, mada ne takvom stopom kao cene fosilnih goriva. Da bi odredio koliko je jeftinije voziti električne automobile u odnosu na benzinske CNBC je nedavno sastavio par tabela da bi odredio razlike u troškovima na pređenih 160 kilometara.

CNBC je napravio tri cenovne šeme vezane za tri različite lokacije: nacionalni prosek, trošak u Bostonu i trošak u San Francisku. Nacionalni prosek čini bazu analize troškova pri poređenju elektirčnih i benzinskih automobila, dok su dva navedena grada uključena u jednačinu, jer je u njima cena električne energije viša, zbog veće stope prodaje električnih automobila. Tabele su bazirane na EPA podacima, koji kažu da je prosečno vozilo s motorom s unutrašnjim sagorevanjem 2020. trošilo 9,15 litara benzina na pređenih 100 kilometara. To znači da je dotičnom prosečnom vozilu potrebno 17,7 litara benzina da prevali 160 kilometara. Bazni nacionalni prosečni trošak vožnje na 160 kilometara, na osnovu pomenutih 17,7 litara, kretao se od oko 8,60 dolara u 2019., do oko 14 dolara u 2022.

Po EPA-i (Agencija za zaštitu životne sredine), prosečno električno vozilo, prodato u 2020., trošilo je ekvivalentna 2,42 litra. EPA-in MPGe rejting je baziran na to koliko daleko električno vozilo može da dobaci s 33,7 kWh, što je baterijski energetski ekvivalent galonu benzina (4.54 l). U prevodu, to znači da koristeći vrednost od 2,42 litra, prosečnom električnom vozilu je potrebno 34,7 kWh električne energije za prelazak 160 kilometara. Pri toj stopi, prosečan nacionalni trošak vožnje električnog automobila na distanci od 160 kilometara, varirao je od oko 4,25 dolara 2019. do 4,60 dolara 2022.

Dakle, podaci ne lažu, troškovi punjenja električnog automobila su drastično niži od troškova punjenja rezervoara benzinski pogonjenog vozila. Čak i u Bostonu i San Francisku, gde su troškovi električne energije viši, elektromobili i dalje pobeđuju. Postojala samo jedna tačka u Bostonu u kojoj je trošak električne energije i benzina približno jednaka, a to je bilo u prvim mesecima 2020., tokom vrhunca vanrednih mera, prouzrokovanih pandemijom, kada je većina Amerikanaca bila kod kuće, trošeći struju a ne benzin.

Jasno je da su električni automobili jeftiniji da se napune i voze nego benzinski, posebno trenutno, mada će cene benzina verovatno otići dole u narednim mesecima. Stvari se dodatno nameću u korist elektromobila ukoliko imate mogućnosti da automobil punite kod kuće uz pomoć solarnih panela.

Naravno, neko bi mogao se suprotstavi argumentom da je cena električnih automobila u startu viša od cene konvencionalnih vozila. Međutim, troškovi vezani za elektromobile se konstantno smanjuju kako ih sve više proizvođača stavlja u ponudu, poput Hyundaija i Volkswagena. Kada je reč o markama kao što je BMW, kod kojih su električni modeli cenovno pozicionirani slično konvencionalnim pandanima, gore navedeni argument se čini neuverljivim.

Da li će električna energija poskupeti uporedo s povećanjem broja električnih automobila na putevima, odnosno smanjenjem broja onih konvencionalnih? Verovatno hoće. Međutim, stručnjaci su izračunali da su električni automobili oko 4.700 dolara jeftiniji za eksploataciju od onih sa SUS motorima tokom svog životnog ciklusa, a ta razlika će se sve više povećavati u narednih par godina. Trenutno, elektromobili su jeftiniji po pitanju korišćenja i održavanja, tu dileme nema. To prebacivanje na elektrifkaciju čini sve atraktivnijom opcijom, posebno što će cene fosilnih goriva generalno samo rasti u perspektivi.

23/03/2022 12:38

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments