Koliko smo stvarno slobodni na društvenim mrežama

27/11/2014 13:48

Nekada su kafane bile mesta gde su svi slobodno govorili i iznosili svoje mišljenja, a danas su se one promenile i govornici su se preselili na društvene mreže.

Ipak, tu važe malo drugačija pravila od onih koja su se nekad poštovala u kafanama, a neki to shvate prekasno i dolazi do gašenja prijateljstava, gubljenja posla, pa čak i krivičnog gonjenja.

Na društvene mreže, izgleda, ne treba primenjivati pravilo “Što na umu – to na drumu”. Ipak je bolje pre tvitovanja ili objavljivanja statusa na Fejsbuku razmisliti i da li bismo isto to izgovorili na stadionu pred, na primer, nekoliko hiljada ljudi.

Ljudi sebe na društvenim mrežama ne vide kao medij, već se osećaju zaštićeno i smatraju da su u poznatom okruženju, sa prijateljima u svojoj sobi, kaže Nikolina Ljepava, psihološkinja.

Oko petine tviteraša deli informacije o stavovima i događajima, a oko 80 odsto piše o sebi. Među njima ima ljudi raznih profesija, pa i novinara, a njima bi preporuke o ponašanju na internetu trebalo da izbistre granicu između profesionalnog i ličnog.

Ono što ne biste izgovorili za novine ili televiziju, bili da ste novinar ili bilo koji drugi građanin, nemojte ni pisati na društvenim mrežama, jer se to sve smatra javno izgovorenom rečju.

Poziv na odgovornost ne predstavlja cenzuru javnog govora, već znak slobode – slobodni ste da govorite i svesni ste da za sve što izgovorite snosite odgovornost, kaže Vojislav Stevanović, novinar.

U Srbiji trenutno postoje dva tipa presude za uvrede putem interneta – za govor mržnje prema LGBT populaciji i za pretnje na zatvorenom forumu. U oba slučaja kad vaša sloboda govora ugrožava neku drugu osobu, prešli ste granicu, a odavno je poznato da na internetu niko nije anoniman.

Zbog toga se na internetu treba kloniti pretnji i svega onoga što nije po zakonu koju regulišu medije, proganjanja, diskriminaciju i sve ono što ne biste radili u drugim medijima.

Izvor: RTS

27/11/2014 13:48

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments