Osobina crnih rupa koja zabrinjava naučnike

19/01/2022 17:35

Osobina crnih rupa koja zabrinjava naučnike

Ubrzavanje širenja univerzuma može uzrokovati rast crnih rupa, zapanjujuće je zapažanje naučnika.

Američki astronom Edvin Habl je prvi primetio dvadesetih godina da se galaksije udaljuju od nas, i što su dalje, izgleda da se brže kreću. Ovo revolucionarno otkriće potvrdilo je da se univerzum širi, iako naučnici do sada nisu mogli da objasne tačno zašto se to dešava.

Tim međunarodnih istraživača iz Sjedinjenih Američkih Država, sada je došao do zapanjujućeg otkrića zasnovanog na radu koji je Habl postavio pre 100 godina. Prema principima opšte teorije relativnosti Alberta Ajnštajna iz 1915. godine, crne rupe mogu da se stapaju jedna sa drugom i u tom procesu značajno dobiju na veličini. Astronomi su potvrdili ova teorijska predviđanja 2015. godine prvim u svetu otkrivanjem gravitacionih talasa izazvanih sudarima crnih rupa.

Međutim, tu postoji problem, čini se da su mnoge crne rupe koje su naučnici otkrili širom kosmosa mnogo, mnogo veće od očekivanog. Istraživači s Univerziteta Havaji u Manoi, Univerziteta u Čikagu i Univerziteta Mičigen u En Arboru veruju da su možda pronašli rešenje kosmičke zagonetke.

U novom radu objavljenom ovog meseca u Astrophysical Journal Letters, naučnici su predložili da crne rupe mogu postati masivnije kao rezultat širenja univerzuma. Iako one apsorbuju svu svetlost i ne mogu se videti golim okom, otuda i termin “crne, astronomi i dalje mogu da otkriju efekat koji imaju na svemir.

Gravitaciono-talasna opservatorija za laserski interferometar (LIGO), na primer, otkrila je 2015. gravitacioni udarni talas nastao kada su se dve crne rupe spojile, talase u samom tkanju vremena i prostora, koji su stigli do Zemlje s milijardi svetlosnih godina udaljenosti.

Fizičari su prvobitno predvideli da će crne rupe imati masu  oko 40 puta veću od mase našeg Sunca. To je zato što se veruje da spajanje crnih rupa potiče od masivnih crnih rupa koje imaju teškoća da ostanu zajedno ako postanu prevelike.

Međutim, posmatranja koja su vršili LIGO i Virgo otkrila su mnoge crne rupe mase 50 do 100 puta veće od našeg Sunca. Nova studija sada sugeriše da širenje svemira uzrokuje da crne rupe rastu, u neobičnom obrtu događaja.

Ovo je uznemirujuća teorija jer svemir koji se širi ne uzrokuje da galaksije i zvezde rastu, već proširuje tkivo samog univerzuma. Drugim rečima, prostor između planeta i zvezda i galaksija raste kao površina balona koji se naduvava. Istraživači sa Havajskog univerziteta su modelirali veličinu crnih rupa u svemiru koji se širi, nešto što astronomi generalno izbegavaju.

Kevin Kroker, profesor na Odeljenju za fiziku i astronomiju UH Manoa, rekao je: „To je pretpostavka koja pojednostavljuje Ajnštajnove jednačine, jer univerzum koji ne raste ima mnogo manje stvari za praćenje. „Ipak, postoji kompromis: predviđanja mogu biti razumna samo u ograničenom vremenskom periodu.” Ovaj ekspert i njegove kolege su predložili da je veličina crne rupe proporcionalna veličini univerzuma, ali da je podignuta na neki eksponent.

19/01/2022 17:35