Kombi – simbol slobode i jedne mladosti
Povezane objave
Volksvagen kombi, koji je bio simbol svesti, stila života i slobode hipi pokreta 60 –tih godina prošlog veka, počeo je da se proizvodi 8. marta 1950. godine. Zvanično poznat kao Volksvagen Tipe 2 (Buba je bila Tipe 1) ili Transporter, u Americi je postao je ikona američkog pokreta kontrakulture.
Kombi je, navodno, zamisao holandskog biznismena Bena Pona, uvoznika automobila, poznatih kao Buba, u Holandiji. Ovaj Holanđanin je još 1947. prepoznao tržište koje je trebalo kombi. Skicirao je buduće vozilo, a volksvagenovi inženjeri su ideju razvili tri godine kasnije. Zahvaljujući toj saradnji počela je proizvodnja vozila kutijastog oblika sa motorom u zadnjem delu.
Vozilo je dobio brojne nadimke, uključujući “Combi” (vozilo za kombinovanu upotrebu) i “Splittie” (razdvojeno vetrobransko staklo), dok je u Nemačkoj bilo poznato pod nazivom “Buli”. U Americi su ga prvi koristili muzičari i članovi hipi pokreta, kako za prevoz ljudi, tako i za transport opreme za kampovanje, koncerte, a bio je uključen i u antiratne skupove.
Nemačka firma Volkswagen (Skraćeno VW) koja se bavi proizvodnjom putničkih automobila, kombija, autobusa pa čak i kamiona osnovana je 28. maja 1937. godine na zahtev Adolfa Hitlera. Naime, 1933. Hitler je postao kancelar Nemačke i najavio da želi da gradi nove puteve i pristupačne automobile za nemački narod. U to vreme inženjer austrijskog porekla Ferdinand Porše (1875-1951) radio je na stvaranju malog automobila za široke mase. Hitler je Poršeu poslao zahtev da osmisli jeftin automobil, a među mnogim zahtevima bio je i onaj koji se odnosio na motor.
pročitajte još i: Avion sa likom Nikole Tesle
Naime, budući automobil je morao je da ima motor u zadnjem delu i da se hladi vazduhom, a ne vodom. Bio zamišljen da ima brzinu od najmanje 100km/h, a to je značilo i da mora da ima aerodinamičan oblik. Najbolji primer takvog oblika su same bube, insekti, ili neki drugi tvrdokrilac. Tako, 1938. godine, nastaje fabrika Volksvagen što na nemačkom znači “narodna kola”, u današnjem Volfsburgu.
Pedesetih godina prošlog veka Volksvagen je stigao u SAD, gde je prvobitni prijem bio mlak, delom i zbog istorijske nacističke povezanosti automobila, kao i zbog male veličine i neobičnog zaobljenog oblika. Međutim, 1959. godine reklamna agencija Doile Dane Bernbach pokrenula je revolucionarnu kampanju koja je promovisala manju veličinu automobila kao prednost za potrošače.
Zahvaljujući tome tokom sledećih nekoliko godina VW postaje najprodavaniji auto iz uvoza u Americi. Inače, prvom proizvedenom automobilu u VW fabrici dato je ime KDF-Wagen, skraćeno od “Kraft durch Freude”, što na Nemačkom znači ,”Snaga kroz uživanje“. Nakon svega nekoliko automobila iz te serije, prestala je proizvodnja civilnih i počelo se sa proivodnjom vojnih vozila.
Nakon završetka Drugog svetskog rata Velika Britanija i Amerika su ponovo pokrenule fabriku. Volkswagen automobili bili su omiljeni širom sveta, naročito “Buba”, čiji je poslednji, ali savremeniji, model napravljen u Meksiku u Volkswagen-ovoj fabrici, a objavljena je 2004. godine.
Najstariji Volkswagenov kombi Type 2 prošle godine je napunio 70 godina. Kombi pod imenom “Sofi” je pre sedamdeset godine prodata lokalnoj firmi u Hildešejmu u Nemačkoj za prevoz robe. Taj posao radila je 23 godine, a zatim je prodata kolekcionaru. Međutim, 1992. se ponovo pojavila na prodaji. Kupac Toni iz Danske bio je zainteresovan za kupovinu auta koji ima najmanji broj šasije, a da još postoji. Otputovao je u Nemačku i kupio Sofi.
Posle restauracije Toni i Sofie su putovali širom Evrope, prešavši oko 20.000 km, uz 100.000 km koje je kombi imao na brojčaniku u vreme kupovine 1992. godine. Toni je 2014. godine odlučio da se razdvoji sa Sofi i predao ju je Volkswagenu. Od tog dana Sofi je deo muzeja proizvođača u Hanoveru.
A da li će kombi hipi generacije radovati i neku buduću ostaje da vidimo, do tada rade se testiranja ovog modela:
Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*