Žena je prva na svetu vozila automobil
Povezane objave
U nemačkom gradu Manhajm Karl Benc je 29. januara 1885. godine patentirao svoju motornu trikolicu. Tako se kraj januara slavi kao dan rođenja prvog automobila na svetu, iako su Bencovi savremenici, Gotlib Dajmler i Vilhem Majbah, u tajnosti radili na sličnom projektu, Benc je prvi patentirao vozilo. Time je stekao međunarodnu slavu. Ali, iako je dizajnirao automobil, nije ga prvi vozio.
Sklopivši prvi automobil na svetu, Karl Benc je otišao u kafanu da to proslavi, ali baš te noći mu se jedan od sinova razboleo, pa je njegova supruga, Berta Benc, počela da ga traži. Međutim, u potragu se uputila tek sklopljenim automobilom, jer je bilo nemoguće da pretraži kafane u okolini hodajući.
Buka automobila probudila je mnoge koji su svedočili i divili se poduhvatu. Tako je vest i stigla do kafane u kojoj je bio Benc. Iako zaprepašćen, bio je i zadivljen te je Bertu dočekao aplauz. Berta je tim činom postala prvi vozač automobila na svetu. Da li istina ili samo legenda, nikada nije utvrđeno. Ali ono što se zna jeste, da je Berta videla budućnost u razvoju industrije.
možda vas zanima i Kombi – simbol slobode i jedne mladosti
Zanimljivo je i da je Berta bila jedna od retkih žena koje su iskoristile nemački zakon. Naime, prema tom zakonu iz sredine 19. veka, neudata žena imala je pravo da raspolaže svojom imovinom – mirazom, bez pristanka porodice. Ona je tako dve godine pre nego što se udala za Karla Benca, uložila novac u njegovu firmu za obradu gvožđa. Nakon udaje, a mimo zakona, Karl joj je dozvolio da novac ulaže u razvijanje industrije i mehanike. Tako je Berta postala poslovni partner i finansijska podrška svom mužu.
Berta je tri godine kasnije opet sela u automobil, i opet bez zanja muža, zajedno sa sinovima Rihardom i Eugenom. Odvezla ih je u posetu majci u rodni Pforchajm. Pratila je železničke šine pa je ova tura iznosila 106 km u jednom pravcu. Tim putovanjem Berta je dokazala mužu i svetu da je automobil spreman za masovnu proizvodnju.
pročitajte još i:Električni automobili “dostupni svima”
Da je Berta bila žena naprednijeg doba, govore i podaci da je tokom vožnje morala i da obavi siste popravke na vozilu. I upravo tim popravkama unapredila je automobil za vožnju u realnim uslovima. Kada joj je ponestalo benzina u autu je sipala naftno jedinjenje ligroin, koje je kupila u apoteci, podvezicom je popravila sistem za paljenje motora. Kada su se cevi, kroz koje je prolazilo gorivo, zapušile čistila ih je iglom za pričvršćivanje šešira, a kada su drvene kočnice počele da otkazuju, otišla je do obućara i tražila da joj napravi napravio par kožnih i tako su nastale prve papučice za kočenje.
To putovanje je bilo prekretnica u tehničkim rešenjima, te je nakon opservacija i tehničkih izmena, Bencovi su izašali na tržište sa unapređenim proizvodom, Modelom III, koji je rasprodat u veoma kratkom periodu. Berta Benc je 1944. Godine, na svoj rođendan, dobila titulu počasnog građanina Tehničkog univerziteta u Karlchuru, ali je dva dana kasnije preminula.
Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*