Ivan Sarić – začetnik jugoslovenske avijacije

10/04/2021 23:42

Prvi avion koji se u vazduh podigao sopstvenim motor, konstruisao je Subotičanin Ivan Sarić i to 1910. godine. Istoričari tvrde da su pre ove letelice, letovo bili takvi da su avioni katapultirani i bačeni u daljinu, kao što je bio slučaj i sa avionom braće Rajt 1903. godine.

Interesantan je i podatak, koji je objavio Miroslav Antelj autor dokumentarnog filma o vojvođanskom izumitelju, da je Sarić letelicu digao na visinu od oko 30 metara. Potom je napravio dva kruga, ali u drugom naletu je pukao cilindar i Sarić je spustio avion kao jedrilicu. Antelj tvrdi da to nije uspelo ni braći Rajt.

Drvenim monoplanom,  obišao je čitavo konjičko trkalište, pred oko 1.000 ljudi. Ovu letelicu je napravio, nakon što je u Parizu godinu dana ranije, video jednu sličnu. A, 1917. godine Sarić je napravio i model helikoptera. Njemu u čast, nadomak Subotice, postoji aeroklub koji nosi naziv po inovatoru.

Inače, Sarić je rođen 1876, a umro je 1966. godine. Bio je sportista, atletičar, rvač, biciklista i motociklista, koji se takmičio širom Evrope. Međutim, najveći doprinos ostavio je u svetu vazduhoplovstva. Letenjem je prestao da se bavi na početku Drugog svetskog rata, jer je regrutovan. Radio je kao konstruktor.

pročitajte još i : Zanimljivosti o braći Rajt

Pre nego što će pristupiti vojsci, on je svoj drugi, gotov i spreman za let, avion Sarić 2 zapalio, jer je predstavljao, u tom periodu, opasno oružje. Kako svedoče zapisi, posle je, isključivo, vozio bicikl, a napravio je automobil i motocikl. Priča kaže i da je supruga Sarićeva sigurno bila prva žena u Evropi koja je vozila automobil.

Tehnički gledajuči, Sarić je izumeo krilca sa kojima se avionom upravlja, tačnije, sleće, okreće, spušta i podiže. Spisi kažu i da je napravio svećicu sa keramikom, koju je poklonio firmi Boš, a koju oni i danas proizvode kao njegov patent.

Ljubav prema avijaciji nasledio je jedan od potomaka i to njegov praunuk Đorđe Cvijanović. On živi u Norveškoj, gde radi u NATO odeljenju. Praunuk Sarićev, je radio na modifikaciji norveškog F-16, a za potrebe američkog vazduhoplovstva.

Kralj je prvi leteo?

Pre vojvođanskog konstruktora, sa ovog područja, prvi je avionom leteo kralj Aleksandar Karađorđević. Doduše on ga nije pravio niti u izradi učestvovao.  Naime, kralj je, tokom boravka u Francuskoj od 5. do 27. aprila 1910. godine, prihvatio ponudu avijatičara grofa De Lambera i “provozao”  letelicom Flajer br. 1, i tako postao, navodno, prvi Srbin koje je leteo avionom. Inače, francuska vlada je od braće Rajt otkupila licencu za prozvodnju te letilice.

Fabrika aviona ili kako se tačno zvala: Aeroplanska radionica Vazduhoplovnog tehničkog zavoda, u Kraljevini Jugoslaviji osnovana je u Kraljevu 1927. godine. U toj fabrici, a po licenci, proizvodili su se avioni tipa Brege 19 i Dornije Do 17.

Novinar Miroslav Filipović je u svojoj knjizi Kraljevski avioni: Fabrika aviona u Kraljevu 1927 – 1942, napisao da je ta fabrika poštovala najpre radnika, koji su bili odlično plaćeni, a zatim i brinula o životnoj sredini. Tadašnja fabrika aviona bila je tehnološki naprednija od mnogih sadašnjih.

Sami radnici su koristili električna kolica, kojima su prevozili materijal u krugu fabrike, imali su toplu vodu i toalete. Do 1941. godine u fabrici je proizvedeno 425 primeraka Brege 19 i 36 primeraka Dornije Do 17.

pročitajte još i ko je Amelija Erhart

Ali, kao i u Sarićevom slučaju, i ovde su avioni doživeli sličnu sudbinu. Naime, jugoslovenska vojska je pri povlačenju iz Kraljeva, u aprilu 1941. godine, minirala delove fabrike. To su učini kako nemački okupator ne bi mogao da osposobi pogon za proizvodnju aviona.

Tokom rata u toj fabrici su povremeno popravljani avioni , a ono malo što je preostalo mašina, demontirano je i preneto u Nemačku 1942. godine. Po završetku rata, fabrika nije nastavila sa radom. Njeni sačuvani delovi su kasnije priključeni Fabrici vagona Kraljevo.

O avion od drveta, sa lanenim platnom, sa točkovima od bicikla, žicama iz klavira, baštenskom stolicom koja je služila kao sedište za pilota, kacom za mleko, koja je služila kao rezervoar za gorivo, pogledajte u nastavku:

 

10/04/2021 23:42

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments