Koliko je vožnja električnog automobila jeftinija u odnosu na benzinski ili dizel?

29/03/2022 11:48

Donedavno su električna vozila bila nepristupačna za većinu vozača, s 37 odsto višim cenama u odnosu na benzinske ili dizel modele.

Međutim, sa cenama benzina na pumpama koje probijaju sve granice, ravnoteža se pomera.

Čak i sa smanjenjem poreza za 5 penija po litru, koje je prošle nedelje najavio kancelar Riši Sunak, cena benzina i dizela porasla je za 8, odnosno 16 penija po litru samo od početka ovog meseca u Velikoj Britaniji.

Novi podaci koje je objavio The Mail on Sunday otkrivaju da je ušteda goriva za prelazak na električni pogon dostigla rekordnih 779 funti godišnje u proseku za vozače benzinaca, odnosno 738 funti za vozače dizel motora.

Ušteda je porasla za 157 i 165 funti u protekloj godini, prema kompaniji za istraživanje transporta New Automotive. Mada su cene električne energije skočile, troškovi benzina i dizela su još brže rasli.

Ovo, zajedno s drugim podsticajima i poreskim olakšicama, znači da bi za sve veći broj vozača sada moglo imati finansijskog smisla povećati inače višu prethodnu cenu električnog automobila u zamenu za niže svakodnevne troškove rada.

Stiv Tajgar, izvršni direktor kompanije za lizing automobila loveelectric.cars, kaže: „Ljude boli što treba da daju 90 funti da bi napunili rezervoare svojih automobila, nakon čega dolaze kući da bi potražili električne automobile na internetu.

Videli smo porast interesovanja prošlog meseca, jer su cene benzina naglo porasle. Početna cena od 40.000 funti ili 50.000 funti znači da su električni automobili van domašaja većine domaćinstava. Ipak, postoje načini da se smanje troškovi, dok su svakodnevne uštede sve primamljivije.“

Nedostatak pristupa stanicama za punjenje predstavljao je barijeru za prelazak na električnu energiju za mnoge vozače. Međutim, vlada je odgovorila na ovu zabrinutost prošlog petka tako što je postavila novi cilj da se broj punjača poveća desetostruko na 300.000 do 2030. godine.

Električni protiv automobila na benzin: Kako izračunati brojeve

Iako se sužava, i dalje postoji značajna „zelena premija“ na električne automobile. Ne samo da su novi električni automobili za trećinu skuplji, već su i polovni električni automobili u proseku skuplji za 8.000 funti, navodi Auto Trader.

Štaviše, broj modela sa cenom ispod 20.000 funti pao je sa 11 u 2020. na samo tri prošle godine.

Međutim, Vlada želi da podstakne vozače ka zelenijim opcijama, tako da postoji nekoliko izdašnih podsticaja.

Ne postoji porez na vozila na električne automobile, što podrazumeva uštedu od 155 funti godišnje. Osim toga, postoje grantovi do 1.500 funti za nabavnu cenu nekih električnih automobila. Oni su dostupni za automobile sa preporučenom maloprodajnom cenom manjom od £32.000, uključujući PDV i troškove isporuke.

Šema kućnog punjenja za električna vozila obezbeđuje finansiranje do 75 odsto za troškove instaliranja punjača u vašem domu.

Međutim, od sledećeg meseca program će biti otvoren samo za vlasnike kuća koji žive u stanovima ili ljudi u iznajmljenom smeštaju.

Takođe se ne naplaćuju zastoji za vožnju do centara gradova. Naknada za zagušenje u Londonu trenutno iznosi 15 funti dnevno. Bat, Birmingem, Bredford i Bristol su spremni da uvedu slične zone čistog vazduha.

Troškovi električne energije rastu zbog rasta veleprodajnih cena. Međutim, tarife za korisnike električnih automobila, koje nude jeftiniju energiju pri punjenju preko noći, ostaju konkurentne.

Na primer, EDF ima tarifu za korisnike električnih automobila koja obezbeđuje električnu energiju upola cene od 11,5 penija po kilovat-času između 21.00h i 7.00h časova i tokom celog vikenda.

Octopus Energy ima sličnu tarifu koja nudi struju po ceni od 7,5 penija po kWh svake noći između 12.30h i 4.30h.

Poređenja radi, od sledećeg meseca većina snabdevača će domaćinstvima naplaćivati uobičajene tarife od 28,3 po kWh prema novom ograničenju cena.

Da biste dobili jeftino punjenje preko noći po domaćoj tarifi, morate moći da punite automobil kod kuće.

Ako punite baterije na javnim punionicama, troškovi su veći i veoma variraju. New Automotive ima kalkulator koji vam omogućava da unesete podatke o svom vozilu i procenite da li biste mogli da uštedite novac prelaskom na električni pogon. Idite na: electriccar.guide/ev-comparison

Priključivanje mi štedi 50 funti mesečno

Tehničar Adrijan Vilet preferira osećaj vožnje benzinskim automobilom u odnosu na vožnju električnog automobila. Međutim, kada je shvatio da troši više od 100 funti nedeljno na gorivo, odlučio je da je vreme za promenu.

On kaže: „Prešao sam sa Audija koji troši benzin na električni Kia e-Niro pre otprilike četiri nedelje, što se pokazalo kao dobar potez, s obzirom na to kako se trenutno razvijaju stvari u svetu.

Mislim da ću sa svojim električnim automobilom štedeti više od 50 funti mesečno.

Da, smatram da je automobil s motorom s unutrašnjim sagorevanjem zabavniji za vožnju, ali uživam i u vožnji automobila na električni pogon.“

Adrijan, putuje do inženjerske firme Dash-CAE u Abingdonu, Oksfordšir, od svog doma u Banberiju – povratno putovanje od 106 kilometara. On računa da može da vozi oko 195 kilometara s jednim punjenjem.

„Svoj automobil punim na poslu, gde to košta oko 10 funti i traje nešto više od osam sati. Radim to par puta nedeljno.

„Ako bih ga napunio kod kuće koristeći redovan utikač, trebalo bi 38 sati. I još uvek nisu instalirali posebnu stanicu za punjenje kod kuće, koja bi dramatično skratila vreme.“

Adrijan koristi šemu žrtvovanja plate da bi iznajmio svoju Kiju, što čini mesečni trošak od 385 funti umesto 560 funti koliko bi inače iznosilo.

„To je veliki mesečni račun, ali uključuje osiguranje i održavanje, tako da i dalje predstavlja veliku uštedu“, kaže on.

„Svaki peni se računa ovih dana.“

Kako smanjiti troškove – i da li možete da žrtvujete platu?

Za većinu vozača, početni izdaci su najveća prepreka u posedovanju električnih vozila. Da biste to zaobišli, jedna od opcija je da uzmete električni automobil na lizing. To znači da ćete ili morati da vratite vozilo ili platite ostatak na kraju perioda zakupa.

S druge strane, plaćate samo mesečne troškove za vožnju. Mnoge usluge lizinga uključuju troškove osiguranja i održavanja, tako da izbegavate mnogo dodatnih troškova.

Malo poznate poreske olakšice mogle bi pomoći daljem smanjenju troškova, u nekim slučajevima za skoro polovinu. Mnogi zaposleni će biti upoznati sa šemama žrtvovanja plata kao načinom kupovine novog bicikla ili dobijanja vaučera za čuvanje dece po nižoj ceni, jer vam vlada dozvoljava da izbegavate uobičajene poreske doprinose. Ista šema se može primeniti na električne automobile.

Loveelectric, koji se bavi snabdevanjem električnim automobilima na ovaj način, kaže da bi poreski obveznik s višim ratama, koji zarađuje više od 50.271 funtu godišnje, mogao da smanji troškove iznajmljivanja Teslinog modela 3 sa 615 funti na 320 funti mesečno koristeći obrazac žrtvovanja plate.

Poreski obveznik sa osnovnom stopom, koji zarađuje između 12.571 i 50.270 funti mogao bi na lizing da uzme električni Fiat 500 hečbek za 197 funti mesečno, u poređenju sa 340 funti mesečno ako ne koristi šemu žrtvovanja plata.

Oba primera pretpostavljaju rok zakupa od četiri godine i ugovorenu kilometražu od 8.000 kilometara godišnje.

„Žrtvovanje plate“ znači da se mesečne uplate zakupnine odbijaju od vaše bruto, a ne neto plate.

To podrazumeva da štedite na porezu na dohodak, dok i vi i vaš poslodavac plaćate manje doprinosa za nacionalno osiguranje.

Pošto se isplate uzimaju direktno iz vaše plate, pre nego što se prijavite morate da proverite šta se dešava s ugovorom ako napustite posao. Takođe, oni koji su uključeni u penzione šeme sa definisanim beneficijama, treba da provere da li će to uticati na njihovu konačnu penziju.

Da li bi trebalo da kupite polovni električni automobil?

Donedavno, tržište polovnih električnih automobila bilo je malo. Međutim, Ben Nelms iz New Automotivea veruje da će se to promeniti kasnije ove godine.

On kaže: „Većinu električnih automobila do sada su kupovale komercijalne flote i otprilike 2020. godine smo videli ogroman rast broja kupljenih električnih automobila.

„Komercijalni vozni park obično drži automobile dve godine. Dakle, na osnovu toga očekujemo da će ti automobili uskoro preći na tržište polovnjaka. To će mu pružiti značajan podsticaj.“

Nelms kaže da su vozači u prošlosti možda bili oprezni pri kupovini polovnih električnih automobila u slučaju da je kapacitet baterije smanjen.

Međutim, studije pokazuju da automobilske baterije danas obično zadržavaju 95 odsto svog kapaciteta nakon pređenih 160.000 kilometara.

Da li bi cene električnih automobila mogle još da padaju?

Ben Faulser, britanski šef buduće mobilnosti u konsultantskoj firmi za menadžment, KPMG, veruje da bi nabavna cena električnih automobila trebalo da bude jednaka ceni benzinaca i dizelaša do 2025. jer cena baterija, najskuplje komponente, pada.

S druge strane, fabrike povećavaju proizvodnju kako bi ispunile zabranu prodaje novih automobila na benzin i dizel do 2030. godine, stvarajući ekonomiju obima.

Međutim, kako cene padaju, subvencije za podsticanje prelaska na električnu energiju mogu biti povučene, upozorava on.

„Ključno pitanje je koliko dugo će ovi podsticaji trajati“, kaže on. „Već postoje pozivi za nacionalnu šemu određivanja cena putarina, koja bi zamenila izgubljeni prihod iz trezora i upravljala potražnjom za putnim prostorom.

Beneficije vezane za električne službene automobile mogle bi biti umanjene, jer vlada podstiče korišćenje javnog prevoza, hodanje i vožnju biciklom.“

Problemi u lancu snabdevanja takođe mogu dovesti do viših cena i kašnjenja nekih modela. Ranije ovog meseca, Tesla je u Velikoj Britaniji povećao cene svog najpovoljnijeg automobila, Modela 3, koja je skočila za 1.000 funti na 43.990 funti.

29/03/2022 11:48

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments