Vrhovi na Plutonu su ledeni vulkani?

30/03/2022 11:03

Vrhovi na Plutonu su ledeni vulkani?

Postojanje vulkana čini da teorija da je patuljasta planeta inertna kugla leda izgleda sve manje verovatna.

Razvučena u ledenom pojasu našeg Sunčevog sistema, dva vrha koji se nadvijaju nad površinom patuljaste planete Pluton, godinama zbunjuju planetologe. Neki su nagađali da bi to mogao biti ledeni vulkan, koji ne izbacuje lavu, već ogromne količine ledene bljuzgavice, ali se nije mogao videti krater nalik kotlu.

Sada potpuna analiza slika i topografskih podataka sugeriše da nije reč o jednom ledenom vulkanu, već o spajanju više njih, gde su neki visoki i do 7.000 metara i široki oko 10-150 kilometara. Njihovo otkriće je ponovo pokrenulo još jednu debatu: šta bi moglo da održava Pluton dovoljno toplim da podrži vulkansku aktivnost?

Smeštene na južnoj ivici ogromnog ledenog pokrivača u obliku srca, ove neobične karakteristične površine prvobitno su primećene kada je NASA-in svemirski brod New Horizons proleteo pored njih u julu 2015. godine, pružajući prve slike zaleđene bivše planete i njenih satelita iz neposredne blizine.

„Odmah nas je zaintrigirala ova oblast, jer je bila toliko različita i upečatljivog izgleda“, rekla je dr Kelsi Singer, koistražiteljka na New Horizonsu i zamenica naučnika na projektu Southwest Research Instituta u Boulderu, Kolorado.

„Postoje ovi džinovski široki brežuljci, a zatim ova humasta, talasasta tekstura postavljena na vrhu; a čak i povrh toga postoji manja tekstura kamenjara.“

U to vreme, ledeni vulkan je izgledao kao najmanje čudno objašnjenje za ove karakteristike; u blizini nije bilo udarnih kratera od asteroida ili meteora, što sugeriše da su ovi tragovi izbrisani relativno nedavnim geološkim događajima; i nema dokaza o tektonici ploča, ključnom faktoru u formiranju planina na Zemlji.

Ipak, Singer i njene kolege su bile oprezne kada su ih nazivale vulkanima: „Smatra se smelom tvrdnjom da imaju ledeni vulkanizam“, rekla je ona. „To je teoretski moguće, ali ne postoji tona drugih primera u Sunčevom sistemu, i svi zaista drugačije izgledaju i ne liče na karakteristike na Plutonu.“

Od kada su te prve slike emitovane 2015. godine, stiglo ih je mnogo više, zajedno s kompozicionim i topografskim podacima. Uzimajući sve ovo zajedno, tim je zaključio da su ove neobične karakteristike zaista vulkani, iako se njihov izgled i ponašanje veoma razlikuju od onih na Zemlji.

„Ako pogledate planinu Fudži iz daljine ili neki od havajskih vulkana, oni izgledaju jasnih oblika, uglađenih crta, što jednostavno nije ono što tamo vidimo“, rekla je Singer, čiji su nalazi objavljeni u Nature Communications. „Dakle, mislimo da je materijal verovatno istisnut odozdo, dok kupola raste na vrhu.“

Što se tiče prirode ovog materijala, podaci o sastavu sugerišu da je to uglavnom vodeni led, ali s nekim dodatnim pomešanim komponentama „antifriza“, kao što su amonijak ili metanol. „Još uvek je teško pomisliti da bi bio tečan, jer je jednostavno previše hladno, prosečna površinska temperatura na Plutonu je oko 40 Kelvina (-233 °C)“, rekla je Singer. „Dakle, verovatno je ili bljuzgavi materijal, ili čak može biti uglavnom u čvrstom stanju, kao što je čvrst glečer, ali i dalje može da teče.“

Čak je i ovo prilično iznenađujuće, dodala je, jer, s obzirom na ekstremno nisku temperaturu, ovaj materijal uopšte ne bi trebalo da bude pokretan. Moguće da to sugeriše da je Plutonovo stenovito jezgro toplije nego što se očekivalo i da toplotna energija oslobođena radioaktivnim raspadom nekih njegovih elemenata nekako postaje zarobljena, na primer izolacionim slojem materijala, i povremeno se oslobađa, izazivajući vulkanske erupcije.

Sve ovo su spekulacije. „Slobodno ću priznati da nemamo mnogo informacija o tome šta se dešava u podzemlju Plutona“, rekla je Singer. „Međutim, ovo tera ljude da smisle neke kreativne ideje o tome kako bi ledeni vulkanizam mogao da se desi.“

Šta god da je objašnjenje, stara ideja o Plutonu kao samo inertnoj kugli leda izgleda sve manje verovatna.

30/03/2022 11:03