Budućnost: automobili na vodonik
Povezane objave
Kada je japanski proizvođač automobila “Toyota” 2014. godine počeo sa prodajom super- automobila, koji poseduje vodonične gorive ćelije, a koje emituju O ugljen dioksid u atmosferu, niko nije mogao da pretpostavi da će sedam godina kasnije to vozilo preći preko 1.000 kilometara sa jednim punjenjem. Inače, da bi se rezervoar takvog automobila dopunio potrebno je samo tri minuta. Pre pet godina prelazio je 650 kilometara sa jednim punjenjem.
Iako su električni pogon zastupljeniji, ovi na vodonik su mnogo bolja opcija kada je očuvanje planete u pitanju. Najpre, zato što vodonika ima u neograničenim količinama i relativno je jeftin, a u to, tvrde poznavaoci, nema teško rešivih problema kao kada su u pitanju automobili na električni pogon. Dalje, rad takvih vozila je u suštini veoma jednostavan: vodonik se iz rezervoara, u gorivoj ćeliji “stapa” sa kiseonikom iz vazduha. Time se oslobađa električna energija za pokretanje vozila, a iz auspuha ne izlaze štetni gasovi, već vodena para!
možda vas zanima i Da li benzinci i dizelaši idu u zaborav?
Međutim, ono što je za sada teško izdvoljivo je postavljanje “pumpi”. Vodonik nije lako skladištiti, jer rezervoari moraju biti mnogo čvršći i jači. Ali ni sama proizvodnja nije jeftina. Uprkos tome, velike kompanije ne odustaju od proizvodnje i pronalaska rešenja koja bi omogućila da se vozila na vodonik nađu u što većem broju na ulicama gradova.
Svoj prvi automobil na vodonik predstavila je početkom maja i britanska start-ap kompanija Viriteč. Automobil pod imenom Eprikejl je aerodinamični model namenjen ljubiteljima brzine. Vozilo nema retrovizore, a na njihovo mesto su postavljene kamere. Eprikejl ćepočeti da se proizvodi početkom 2023. godine. Inače, 25 kupaca već čeka isporuku tog modela, s tim što je cena jednog 2,7 miliona dolara.
Za razliku od ovog super skupog modela postoje i oni jeftiniji, koji se nalaze na tržištima, poput SAD, Japana, Nemačke i Kanade, a čija cena se kreće oko 60.000 dolara. Uz “Toyotu Mirai”, tu su još i SUV “Hjundai aj iks 35 FCEV”, “Honda klariti” i “Mercedes -Benc” sa modelom GLC. Model nemačkog proizvođača ima i pogon na vodonik, a može da se puni električnom energijom – plag-in.
saznajte još i: Kako odabrati polovni automobil?
Inače, točkove Toyote Mirai pokreće elektromotor, međutim sva potrebna struja proizvodi se u samom vozilu i to uz pomoć vodoničnih gorivnih ćelija. Sam vodonik se skladišti u rezervoaru automobila. Novi model ovog vozila ima i poboljšane tehničke karakteristike, u odnosu na model od pre par godina. Između ostalog, zamenjena je baterija, koja “čuva” električnu energiju dobijenu iz gorivnih ćelija. Pa se sada umesto nikl-metal hidridne, koristi nova: litijum-jonska baterija. Proizvođač još kaže i da u rezervoare staje 5,6 kg vodonika pod viskom pritiskom.
Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*