Ogroman skok cena nikla bi mogao da ugasi ambicije proizvođača električnih vozila
Povezane objave
Cena nikla neumoljivo raste dok investitori razmatraju kako da se nose s novom globalnom realnošću: Rusija, ključni snabdevač ovim metalom, sada se suočava sa opsežnim sankcijama nakon invazije na Ukrajinu.
Preduzevši neobičan korak, Londonska berza metala obustavila je trgovanje niklom u utorak ujutro, nakon što su se tromesečne ugovorne cene više nego udvostručile na preko 100.000 dolara po toni.
Nikl je ključan sastojak u ćelijama litijum-jonskih baterija, koje se koriste u većini električnih vozila koja se prodaju na tržištu. Njegov nagli skok cena je naveo analitičare i investitore da počnu da postavljaju neka teška pitanja o ambicioznim programima vezanim za električna vozila različitih proizvođača.
Analitičar automobilske industrije iz kompanije Morgan Stanley, Adam Džonas, bio je među najglasnijim po pitanju zabrinutosti. U belešci objavljenoj u ponedeljak, on je rekao: „Od trenutka pisanja ovog izveštaja, cena nikla je danas porasla za 67,2%, što predstavlja povećanje od oko 1.000 dolara u ulaznim troškovima vezanim za prosečan električni automobil u SAD.
Džonas je konstatovao da bi investitori trebalo da smanje svoja očekivanja u pogledu zarade proizvođača automobila i prodora na tržište električnih vozila u narednih nekoliko godina, pošto bi nagli skok cene nikla mogao potkopati ambiciozne planove vezane za električne automobile, koje su postavili globalni proizvođači, uključujući Volkswagen grupaciju, General Motors i Ford Motor.
Zašto je nikl važan za EV baterije?
Ćelije litijum-jonske baterije imaju tri sloja:
- katoda koja sadrži litijum pomešan s niklom i drugim mineralima kao što su kobalt, mangan ili aluminijum
- anoda, napravljena od ugljen-grafita, a ponekad i od silicijuma
- separator od poroznog polimera
Postoji i tečni elektrolit, uglavnom napravljen od litijumove soli koja je rastvorena u rastvaraču.
Kada se baterija napuni, joni litijuma se kreću s katode na anodu. Kako se ćelija prazni, joni se vraćaju na katodu, oslobađajući energiju.
Poslednjih godina, proizvođači automobila su otkrili da dodavanje više nikla na katodu može povećati energetsku gustinu baterije, što u prevodu znači veći domet po jedinici mase.
Starije litijum-jonske baterije koristile su katode koje su se sastojale od oko jedne trećine nikla. Međutim, poslednjih godina, proizvođači automobila su povećali procenat nikla u katodama, kako bi povećali gustinu energije baterija i unapredili domet vozila. Većina sada koristi katode koje sadrže najmanje 60% nikla.
Neki koriste čak i više, delimično da smanje ili eliminišu kobalt, a delimično da povećaju gustinu za premijum proizvode: katode u ćelijama kojima korejski baterijski gigant, LG Chem snabdeva Teslu, 90% su od nikla, na primer.
Analitičari su izražavali zabrinutost pre rata
Baterije s visokim sadržajem nikla nude značajne prednosti za električna vozila. Ipak, treba imati u vidu da čak i pre ruske invazije na Ukrajinu, nikl nije bio jeftin, a stručnjaci su izražavali zabrinutost zbog verovatne nestašice, pošto su globalni proizvođači automobila povećali proizvodnju električnih vozila.
Analitičari kompanije Rystad Energy upozorili su prošle jeseni da će globalna potražnja za visokokvalitetnim niklom potrebnim za EV baterije verovatno nadmašiti ponudu do 2024. godine, što je poruka koju su od tada ponovili i drugi analitičari iz ove oblasti, uključujući i Džonasove kolege iz Morgan Stanleya.
S obzirom na relativno visoku cenu nikla i zabrinutost oko snabdevanja, koja je bila izražena pre nego što je Rusija napala Ukrajinu, proizvođači automobila su signalizirali da će litijum-jonske baterije s katodama s visokim sadržajem nikla verovatno biti ograničene na premijum aplikacije. Tu glavnu ulogu igra ili potreba za velikom energetskom gustinom (teški kamioni) ili prestižna prodajna stavka (luksuzni automobili).
Kako bi ovo povećanje cena moglo da se odigra
Pod pretpostavkom da se rast cene nikla zadrži, brz i očigledan zaključak je da će troškovi električnih vozila porasti, i to još više za elektromobile više klase.
Proizvođači automobila koji nisu zaključali zalihe nikla po cenama pre invazije, imaće težak izbor. Oni mogu izabrati da apsorbuju povećanje troškova, smanjujući svoje profitne marže, ili mogu pokušati da ga prenesu na potrošače. Većina će verovatno uraditi i jedno i drugo.
Ovo neće uticati na sva električna vozila. Postoji alternativni tip baterije koji se već koristi za jeftinije modele, iako dolazi s kompromisima. Litijum-gvožđe-fosfatne, ili LFP, baterije koriste gvožđe fosfat u svojim katodama, tako da im nije potreban nikl ili kobalt.
LFP ćelije koštaju manje od litijum-jonskih, ali takođe imaju nižu energetsku gustinu, što znači da su LFP baterije teže po kilometru dometa od svojih litijum-jonskih pandana. Ta težina je učinila LFP baterije manje idealnim za vozila višeg ranga, jer dodatna težina ograničava performanse i može narušiti vozne karakteristike. To nije toliko zabrinjavajuće kod velikoserijskih modela koji koštaju manje. Kineski proizvođači automobila, pod pritiskom vlade da podstaknu usvajanje električnih vozila, već nekoliko godina koriste LFP baterije u svojim jeftinijim električnim vozilima.
LFP tehnologija je počela da privlači pažnju i u SAD, kada je Tesla prošle jeseni počeo da koristi baterije tog tipa u svojim početnim modelima „standardnog opsega“. U to vreme, prelazak na LFP se smatrao načinom za Teslu da smanji troškove proizvodnje tih modela, ili drugačije rečeno, da poveća profitabilnost tih vozila bez povećanja cena.
Sada kada cene nikla vrtoglavo rastu, sasvim je moguće da ćemo još jednom videti kako veliki svetski proizvođači auotmobila slede Teslin primer.
Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*