Naučnici otkrili najveći krater na Zemlji star manje od 100.000 godina

04/03/2022 11:15

Naučnici otkrili najveći krater na Zemlji star manje od 100.000 godina

Ovaj udarni krater je drugi otkriven u Kini.

Krater u obliku polumeseca u severoistočnoj Kini drži rekord kao najveći udarni krater na Zemlji nastao u poslednjih 100.000 godina.

Pre 2020. godine, jedini drugi udarni krater ikada otkriven u Kini, pronađen je u okrugu Sjujan u obalskoj provinciji Liaoning, navodi se u saopštenju NASA-ine zemaljske opservatorije. Zatim, u julu 2021. godine, naučnici su potvrdili da se geološka struktura u planinskom lancu Šing’an formirala kao rezultat svemirskog kamena koji je udario u Zemlju. Tim je istog meseca objavio opis novootkrivenog udarnog kratera u časopisu Meteoritics and Planetary Science.

Krater Jilan meri oko 1,85 kilometara u prečniku i verovatno se formirao pre oko 46.000 do 53.000 godina, na osnovu radiougljeničnog datiranja drvenog uglja i organskih jezerskih sedimenata s tog mesta, navodi se u saopštenju NASA-e. Istraživači su sakupili ove uzorke sedimenta tako što su izvlačili jezgro bušotine iz centra kratera, preneo je Forbs.

Ispod više od 100 metara slojevitih jezerskih i močvarnih sedimenata, ležala je skoro 320 metara debela ploča od brečiranog granita, što je granit sastavljen od mnogih stenovitih fragmenata cementiranih zajedno u matrici, otkrio je tim. Ova stena nosi izdajničke ožiljke nastale od svojevremenog udara meteorita.

Na primer, fragmenti stene pokazuju znake topljenja i rekristalizacije tokom udara, pošto se granit brzo zagreva, a zatim ohladi. Drugi fragmenti stene izbegli su ovaj proces topljenja i umesto toga sadrže „šokiran“ kvarc koji se razbio u jasnom uzorku kada se svemirska stena srušila na Zemlju.

Tim je takođe otkrio delove stakla u obliku suze i komade probušene sitnim rupama napravljenim od mehurića gasa; obe ove karakteristike takođe ukazuju na to da se tamo dogodio udar visokog intenziteta, navodi se u saopštenju NASA-e.

Deo južnog oboda kratera Jilan nedostaje, tako da geološka struktura odozgo izgleda kao polumesec. Takvi udarni krateri u obliku polumeseca su relativno retki na Zemlji, rekao je Čen Ming, jedan od autora članka i istraživač sa Instituta za geohemiju Gvangžuu. U oktobru 2021. satelit Landsat-8 je napravio upečatljiv snimak severnog ruba kratera, a naučnici sada istražuju kako i kada je južni rub nestao, navodi se u saopštenju NASA-e.

Takozvani meteorski krater u Arizoni ranije je držao rekord za najveći udarni krater star manje od 100.000 godina; star je oko 49.000 do 50.000 godina i ima prečnik od 1,2 kilometra. Poređenja radi, krater Sjujan ima prečnik od 1,8 kilometara, ali njegova starost nije poznata.

04/03/2022 11:15