Gotovo 75 odsto vodootpornih proizvoda sadrži toksični PFAS

02/02/2022 17:07

Gotovo 75 odsto vodootpornih proizvoda sadrži toksični PFAS

Hemikalije koje se koriste u svakodnevnim proizvodima povezuju se sa „nizom ozbiljnih zdravstvenih problema“ uključujući rak i urođene mane kod novorođenčadi.

Nova analiza proizvoda popularnih brendova otkrila je toksične PFAS „večne hemikalije“ u skoro 75% predmeta sa oznakom „otporno na mrlje ili vodu“. Autori studije kažu da kompanije nepotrebno ugrožavaju zdravlje kupaca.

Masovna upotreba

Nalazi naglašavaju kako se ova jedinjenja naširoko koriste u svakodnevnim proizvodima i odeći uprkos rastućim dokazima da je cela klasa hemikalija PFAS povezana s nizom ozbiljnih zdravstvenih problema i da postoje sigurnije alternative. „Kada kompanije koriste PFAS da naprave proizvode otporne na mrlje ili vodu, one koriste hemikalije koje kontaminiraju domove, vodu za piće i majčino mleko veoma postojanim hemikalijama“, rekla je Erika Šreder, jedan od koautora studije i naučna direktorka Toxic Free Future, grupa sa sedištem u Sijetlu, koja vrši pritisak na robne marke da prestanu da koriste nepoželjne hemikalije.

PFAS je klasa od oko 9.000 jedinjenja koja se najčešće koriste za pravljenje proizvoda otpornih na vodu, mrlje i toplotu i nazivaju se „večnim hemikalijama“ jer se prirodno ne razgrađuju. One su toliko efikasne da se koriste u hiljadama aplikacija u desetinama industrija, ali su takođe povezane sa karcinomom, smanjenim imunitetom, oboljenjima jetre, problemima s bubrezima, urođenim manama i još mnogo toga.

Jakne, planinarska oprema, posteljina, kuhinjski proizvodi…

Studija je analizirala ukupno 60 proizvoda, uključujući jakne, planinarske pantalone, košulje, jastuke za dušeke, jorgane, stolnjake i salvete, od velikih trgovaca, uključujući Amazon, Bed Bath & Beyond, Costco, Dick’s Sporting Goods, Kohl’s, Macy’s, REI, Target , TJKS i Walmart. PFAS je otkriven u 34 od 47 proizvoda koji su označeni kao otporni na vodu ili mrlje, ili slične varijacije kao što su „vodootporan” ili „nepromočiv”.

Ispitivanja su izvršile nezavisne laboratorije. Među brendovima za koje je utvrđeno da koriste PFAS bile su jakne koje proizvode Alpine Design i Patagonia, ili u partnerstvu sa Gore-Tex-om i Teflonom. Jakne koje proizvode Mammut i North Face nisu sadržavale PFAS, iako ga neki od njihovih proizvoda sadrže.

Ove hemikalije se primenjuju kao površinski tretman za stvaranje filma protiv mrlja i vode, ili se koriste za stvaranje membrane koja čini opremu za kišu „prozračnijom“. Kako se film ili membrana raspadnu, hemikalije mogu završiti u vazduhu i udahnuti, ili na površinama gde se mogu progutati.

Alternative postoje

„Kada imate ove proizvode u zatvorenom prostoru, u zavisnosti od toga koliko proizvoda tretiranih PFAS-om imate, postojaće visoki nivoi PFAS-a u vazduhu unutar prostorije“, rekla je Šreder. Hemikalije se takođe mogu apsorbovati kroz kožu i predstavljaju problem za radnike u tekstilnim fabrikama, gde su istraživači otkrili visoke stope izloženosti, dodala je ona.

Studija je takođe otkrila 13 proizvoda koji su označeni kao otporni na vodu ili mrlje, ali nisu sadržavali PFAS, za koje Šreder kaže da su alternativno dostupne. Neki proizvodi koriste materijale poput poliuretana ili poliestera kako bi pomogli proizvodima da se odupru vodi, dok su drugi imali uspeha sa parafinskim voskom.

Ponekad kompanije koriste različite hemikalije za koje će tvrditi da predstavljaju poslovne tajne i koje se ne moraju otkriti. Čak i među kompanijama kao što su brendovi na bivanje na otvorenom, Patagonia i REI, koji na svojim veb stranicama naglašavaju svoje zelene akreditive, i dalje često koriste PFAS. Robne marke koje su se oduprle pritisku da eliminišu hemikalije iz svojih proizvoda i lanaca snabdevanja često kažu da nisu pronašle alternative koje rade tako dobro kao PFAS, rekla je Šreder. „S druge strane, možete pronaći mnogo informacija o kompanijama koje koriste alternative i one smatraju da su njihove performanse odlične“, dodala je ona.

Poslovna tajna

Utvrđeno je da svi testirani proizvodi koji nisu označeni kao otporni na mrlje ili vodu ne sadrže PFAS. Većina kompanija neće reći da li koriste PFAS, za koji tvrde da je poslovna tajna. Bez tačnog obeležavanja, potrošačima je skoro nemoguće da utvrde da li proizvod sadrži PFAS, iako mogu da pozovu kompaniju da se raspitaju. Međutim, studija naglašava da potrošači ne bi trebalo da utvrđuju da li su njihova odeća ili kućni proizvodi toksični. „Prodavci na malo, proizvođači i državni i savezni lideri imaju ulogu da brzo okončaju ovu nepotrebnu upotrebu PFAS-a“, navodi se u studiji.

02/02/2022 17:07

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments