Trgovina na internetu

Želeli mi to ili ne…

Već smo zaključili da je postojanje na internetu nužnost. Informatičko doba nameće standarde koje će svi morati da primene u modernom poslovanju. Jedan od tih imperativa je objedinjenost različitih baza podataka o firmama i dostupnosti zainteresovanim klijentima. Tu je i projekat rangiranja firmi u EU po njihovim poslovnim performansama.

Trgovina na internetu

Pre nego što se proizvod plasira na internet tržište, potrebno je dobro poznavati sam pojam trgovine na internetu, njene osobenosti, zakonitosti i probleme na koje je moguće naići. Potrebno je upoznati odnos između klasične i internet trgovine i razumeti da se taktike koje se koriste u klasičnoj prodaji nekad ne mogu primeniti u internet trgovini.

Da bi se razvijala trgovina putem interneta, potrebno je ispuniti neke preduslove bez kojih se ne može ni pomisliti na dobro razvijen e-Commerce.

Ti preduslovi su:

  • pravna regulativa
  • oprema i komunikacijska struktura
  • poslovna orijentacija (kadrovi i sistem)
  • kulturni i tehnološki aspekti tržišta

kupovinaprekointerneta

ecommerc

Kupovina preko interneta

Internet trgovina (e-Commerce, elektronska trgovina) kao sastavni deo elektronskog poslovanja (e-Business), omogućava posetiocu interneta (kupcu) naručivanje proizvoda putem interneta. Kupovanje preko interneta može biti najbrži i često najjeftiniji način kupovine nekog proizvoda. Trgovina putem interneta se smatra najprofitabilnijim oblikom trgovine zbog jednostavnosti i niskih troškova. Kupovanje je moguće u bilo koje doba dana ili noći, niste ograničeni samo na kupce iz susedstva, ne plaćate zakup poslovnog prostora i sl. Bilo gde se nalazili, postavljajući svoj proizvod na internet, omogućavate ostalim korisnicima interneta da vide vaš proizvod i ako su hiljadama kilometara daleko.

Klasična nasuprot trgovini na internetu

Uspostavljanje klasičnog maloprodajnog lanca zahteva velika ulaganja u infrastrukturu, prostor, zaposlene i prateću opremu. To su ogromna ulaganja ako se želi prodavati na velikom prodručju. Organizovanje internet maloprodaje bitno je jeftinije, s obzirom na to da sve fizičke trgovine zamenjuje jedan internet sajt. Internet trgovine su doživele svoju ekspanziju u Americi i Evropi, a sve veći broj firmi i u Srbiji pokreće internet trgovinu uz klasičan oblik trgovine.

U svakom poslu najveću zaradu ostvaruju oni koji su ispred svoje konkurencije, te postoji izuzetna prilika za one koji takav način trgovine poslednjih godina pokreću u Srbiji da osiguraju svoje mesto na ovom novom tržištu.

Prednosti internet trgovine

Vaša internet prezentacija, pa samim tim i trgovina, dostupna je 24 sata dnevno, 7 dana u nedelji, 365 dana u godini i uvek je spremna za kontakt sa vašim poslovnim partnerima.

Takođe je dostupna i svim potencijalnim kupcima koji u svakom trenutku mogu saznati sve ono što im je potrebno za sklapanje nekog poslovnog ugovora ili za kupovinu.

Kupac putem interneta na jednostavan način može doći do svih potrebnih informacija o vama, vašoj delatnosti, proizvodima i uslugama koje nudite, uslovima i načinu naručivanja i plaćanja, garanciji, mogućnostima za zamenu kupljenih proizvoda i sl.

Moguće je formirati listu odgovora na najčešća postavljana pitanja, sva ona pitanja na koja kupci i potencijalni saradnici žele znati odgovor pre nego što počnu poslovanje sa vama.

lekcije marketing

Prednost interneta je i što se ponekad informacije menjaju brzinom koju klasični mediji ne mogu pratiti. Sve informacije na vašim stranicama ili npr. cene u internet trgovini možete promeniti u roku od nekoliko sekundi, što ih čini trenutno dostupnim svima kojima su te informacije potrebne. Nijedan klasičan materijal nema tu fleksibilnost. Za razliku od drugih medija, internet jedini nudi interaktivnost. Vaši korisnici (kupci) pošto na vašim stranicama ili internet trgovini saznaju sve o proizvodima (uslugama) koji ih interesuju, mogu ih direktno naručiti, uz jednostavno popunjavanje unapred pripremljenog upitnika.

Kada kupac odabere sve proizvode koji ga zanimaju i koje želi naručiti, mora imati i mogućnost odabira načina plaćanja. Najjednostavnije je to učiniti kreditnom karticom, ali je poslednjih godina došlo do pojave i alternativnih načina plaćanja na internetu. U obrazac na web stranici upisuje se broj kreditne kartice i time je plaćanje obavljeno.

Pitanja na koja je potrebno odgovoriti

Pre nego što se krene u prodaju na internetu, potrebno je razmisliti o sledećim osobinama proizvoda:

  • Kome je namenjen? – Npr. da li je isplativo prodavati neki od proizvoda namenjen licima preko 70. godina starosti preko interneta u srbiji? Koliko ljudi tih godina uopšte zna šta je internet?
  • Kako se transportuje?Da li vaš proizvod možete poslati poštom ili je potrebno da ga uruče kuriri? U drugom slučaju, koliko je to isplativo?
  • Da li je uobičajeno da se izvrši proba takvog proizvoda? Šta ako nekome proizvod ne odgovara, ako nije zadovoljan? Kako će ga vratiti? Kako će dobiti svoj novac nazad?
  • Da li cena dozvoljava prodaju na internetu?Da li će neko kupovati skupocen nakit ili sat preko interneta?

Primeri trgovine na internetu:

  • knjige (www.amazon.com) – čuvena knjižara na internetu i jedno od prvih virtuelnih preduzeća
  • roba široke potrošnje (www.maxi.rs)
  • elektronski uređaji (www.samsungshop.co.rs)

Tutorijali - Materijali za učenje