Leteći automobil pogonjen BMW-ovim motorom

17/03/2022 12:45

Leteći automobil pogonjen BMW-ovim motorom

BMW je poznat po krilatici „ultimativna vozačka mašina“, ali nemački proizvođač je inicijalno bio uključen u proizvodnju aviona, deceniju pre nego što je iznedrio svoj prvi automobil, 3/15 Wartburg, 1928. godine.

BMW-ov bedž u vidu propelera u bojama bavarske zastave potiče iz 1916., tako da je bezbedno reći da je reč o kompaniji koja se prilično razume u proizvodnju motora.

Ovih dana, leteći automobil pogonjen BMW-ovom mašinom, okupirao je internet, a reč je o AirCaru slovačke tehnološke i transportne kompanije Klein Vision. Naravno, automobil nije brendiran BMW-ovim oznakama ali zato poseduje benzinski motor ove nemačke marke.

Osnivač Klein Visiona i generalni direktor firme, Štefan Klajn, kreirao je svoj prvi leteći automobil (na tri točka) 1989., pod imenom Aeromobil 1. Međutim, nije uspeo da pruži „optimalne rezultate“ tokom praktičnog testiranja zbog umerene širine, tako da je Klein razvio Aeromobil II 1996., kreiravši vozilo poboljšanog dizajna i boljih performansi, kako u vazduhu tako i na kopnu.

Štefan Klajn je bio suosnivač Klein Visiona 2017., zajedno s Antonom Zajcom. Ovaj tandem je odmah razvio Air Car koristeći novu automobilsku tehnologiju i ni manje ni više nego 12 patenata, da bi transformacija iz automobila u letelicu i obrnuto, bila uspešna.

AirCar ima četiri točka, uvlačeća krila, sklopiv rep i sistem padobrana. Svoj prvi let je kompletirao 2020., a prvi međugradski let u junu 2021. od međunarodnog aerodroma u Nidi do onog u Bratislavi.

Takođe je kompletiran četrdesetočasovni testtni let pod nadzorom Civilnih avio vlasti (CAA). AirCar kombinuje vrhunske inovacije s bezbednosnim merama u skladu sa standardima EASA-e.

Sertifikat

Januara 2022., AirCar je napravio veoma važan korak u tranziciji od pojedinačnog „hobi“ projekta do serijskog letećeg automobila. Slovačke saobraćajne vlasti i Evropska agencija za bezbednost letova (EASA), dali su AirCaru sertifikat o upotrebljivosti u vazduhu, nakon testnih letova koji su trajali 70 časova, s preko 200 poletanja i sletanja i kompletnim rasponom performansi i letnih manevara.

Klein Vision AirCar je dobio zvaničnu dozvolu da istražuje nebo iznad Slovačke. Što je još važnije, to znači da se približio eventualnoj serijskoj proizvodnji, kao prvi svetski masovno dostupan leteći automobil. „Pre pedeset godina, ovaj automobil je bio epitom slobode“, rekao je suosnivač Klein Visiona, Anton Zajac. „AirCar širi granice tako što nas uvodi u novu dimenziju, u kojoj se zemaljski putevi spajaju s nebom.“

BMW pogonska jedinica

Klein Vision AirCar koristi snagu BMW-ovog 1,6-litarskog četvorocilindraša sa 140 ks, što je dovoljno za autonomiju od 1.000 kilometara u serijskoj verziji. Takođe, može da se popne na 8.200 stopa (2.500 metara), dok krstareća brzina iznosi 300 km/h. Klein Vision dodaje da bi AirCar mogao unapred da dobije odobrenje za letove u narednih 12 meseci, s tim što bi proizvodnja započela 2023., ukoliko sve bude teklo kako treba.

Klein Vision inženjerski tim proveo je preko 100.000 časova u razvoju i testiranju AirCar dvosed prototipa.

Leteći čamac?

AirCar će se izroditi u četiri verzije ukoliko sve bude išlo po planu. U igri su verzije s dva i četiri sedišta, a Klein Vision takođe radi na dvomotornoj varijanti, visokoperformantnom modelu i konceptu letećeg čamca. U ovom trenutku, nije jasno da li će plovilo sposobno da leti posedovati i četiri točka, kao AirCar, ali čini se da je Klein Vision mislio na sve i pokrio sve mogućnosti.

Naravno, slovačka kompanija nije jedina s ovakvim ambicijama. Pomno treba pratiti i Terrafugia Transition, sličan leteći automobil s dva sedišta, sklopivim krilima i benzinsko-hibridnim pogonom.

17/03/2022 12:45

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments