Upoznaj medije da bi ih bolje iskoristio
Kanali (mediji):
- Novinske agencije
- Štampani
- (dnevni, nedeljni, mesečni…)
- (nacionalni, regionalni, lokalni, specijalizovani…)
- Elektronski (radio, televizija, teletekst, servisna TV)
- Novi mediji (Internet sajtovi, e-zine, SMS, MMS)
- Alternativni (javne ličnosti, naučnici, umetnici, sportisti, zabavljači, ljudi od uticaja)
- Knjige i filmovi
- Domaći i inostrani
- Trač (Gossip, Radio-Mileva…)
Televizija
Reč televizija je neologizam nastao od grčke reči tele (daleko) i latinske reči visio (gledanje, viđenje, predstava), a prvi je u savremenom značenju ovaj izraz upotrebio 1900. godine ruski naučnik Perski na međunarodnom kongresu u Parizu u saopštenju „Elektična televizija”.
Televizija je proizvod masovnih potreba našeg vremena.” Dvajt Mekdonald
Televizija je otkriće XX veka, ali su prvi pokušaji prenošenja najpre statične (fototelegrafija), a nakon toga i žive slike (telekroskopija) znatno stariji. Nakon brojnih pokušaja mnogih naučnika i konstruktora, istorija civilizacije uzima da je u tome prvi uspeo škotski inženjer Džon Lodži Ber. On je 25. aprila 1925. godine uspeo da prenese sliku jedne lutke uz pomoć svog pomoćnika Vilijama Tejtona ( na ekranu se pored lutke pojavio nasmejani Tejtonov lik, pa bi se simbolično za njega moglo reći da je on prvi TV voditelj) iz potkrovlja kuće u kojoj je živeo do prodavnice u prizemlju. Tehnika se zasnivala na signalu snimljenom na Edisonovoj ploči, ovakva tehnika koristi se kod audio snimanja a mašina kojom se snimalo dobila je ime fonoskop.
Amerikanac Filo Fansfort je 1927. godine uspeo da usavrši katodnu cev (kineskop) koja čini osnovu TV prijemnika i zahvaljujući njemu 7. aprila realizovana je transmisija slike na mnogo većoj udaljenosti iz Vašingtona u Njujork. Prvi redovan televizijski program počinje sa emitovanjem 2. novembra 1936. godine u Engleskoj (to je do sada neprevaziđeni standard kada je televizija u pitanju BBC).
Postoje podaci da je u periodu od 1936. do 1938. godine prodaja TV prijemnika porasla od 2000 do 20000, što svedoči o tome koliko je novi medij bio interesantan i pružao mogućnost da se vide stvari o kojima mnogi nisu ni maštali kao što je to bilo krunisanje kralja Džordža VI. 1937. godine, ali i raznih koncerata i popularnih konjičkih trka. Iste godine u Berlinu, na 11 javnih televizijskih gledališta u nadležnosti nemačke pošte, oko 150000 Nemaca gledalo je prenos sa Olimpijade. Nakon ovoga počinje stvaranje televizijskih centara širom Evrope.
Prva profesionalna demonstracija televizije u Srbiji priređena je septembra 1938. godine na Beogradskom sajmu, uz angažovanje domaćih glumaca i pevača za izvođenje programa. Razvoj televizije kod nas usporio je Drugi svetski rat, i tek posle obnove i privrednog oporavka moglo se pomišljati na uvođenje televizije.
Prvi korak simbolično je vezan za stogodišnjicu rođenja Nikole Tesle, jednog od utemeljivača radio-difuzije u svetu. Tim povodom, jula 1956. godine, na Tehničkoj velikoj školi u Beogradu emitovan je televizijski program u okviru izložbe radio-amatera Jugoslavije. Mogao se pratiti u Beogradu i okolini. Nakon tog pokušaja, Radio Beograd je od 1955. godine vodio akciju za uvođenje televizije koja će po tehničkoj opremljenosti biti na nivou zapadnoevropskih zemalja, i uspešno je okončao 1958. godine.
U februaru 1958. Radio Beograd prerastao je u Radio-televiziju Beograd, a od 23. avgusta do 2. septembra iz ovog studija, prvog takvog objekta na Balkanu i većem delu Evrope isključivo projektovanog i građenog za televiziju (inače, mahom se pribegavalo adaptacijama objekata druge namene). Televizija Beograd je emitovala probni program u kojem su isprobani gotovo svi televizijski žanrovi. „Bez presedana je u svetu činjenica da za jedanaest prvih dana rada jedna televizija ispuni svoje emisije po našem mišljenju kvalitetnim programom u trajanju tri-četiri sata” – rečeno je na konferenciji za štampu po završetku probnog programa. Posle nepuna tri meseca, 28. novembra, otpočelo je kontinuirano emitovanje programa.
Televizija je u odnosu na ostale relativno mlad medij, koji je od svojih početaka, tridesetih godina prošlog veka, do danas, prešao čudesan put – od statične, crno-bele slike, do „živih” prenosa vojnih operacija snimljenih običnim mobilnim telefonom, na početku 21. veka.
Ona se neprestano razvija, direktno vezana za napredak informacionih tehnologija i njene su mogućnosti iz dana u dan sve veće. U međuvremenu, televizija je postala sastavni deo života savremenog čoveka, i upravo njoj treba zahvaliti što je najšira javnost danas detaljno upoznata sa događajima u svetu.
Nakon prvog pominjanja reči televizija ono na šta ljudi odmah pomisli je skoro svuda prisutno, najprodornije i po mnogima najopasnije sredstvo javnog komuniciranja, koje usled velike tehnološke revolucije postaje omiljen način informisanja. Uporedo sa razvojem televizije kao medija razvijala se i posebna novinarska televizijska škola, te nije čudo što postoji mišljenje da jedan minut na malom ekranu ima ekvivalent dejstva nekoliko stotina objavljenih tekstova u novinama.
Skoro svaki čovek na svetu ima svoje viđenje televizije i način na koji je posmatra. Televizija predstavlja „elektronski medij”, koji za razliku od štampanih pruža mogućnost izveštavanja sa mesta događanja u realnom vremenu i zbog toga je informisanje javnosti ovim putem, danas najrasprostranjenije, jer nudi atraktivne sadržaje koji služe informisanju, edukaciji naroda, širenju kulture i zabavi.
Za razliku od radija, gde se novinari izražavaju samo tonom odnosno glasom, novinarski tekst na televiziji „pokriven je slikom” i na taj način predstavlja pravu audiovizuelnu prezentaciju događaja.
Zbog svoje prirode da okuplja široke narodne mase, postala je izuzetno privlačan medij za oglašivače, jer prema nekim podacima, izvesno je da oko tri milijarde ljudi na planeti redovno gleda televiziju bar dva do tri časa dnevno, što znači polovina svetskog stanovništva, polovinu svog slobodnog vremena provede ispred televizora. Postoje podaci da ljudi danas potroše sedam puta više vremena na gledanje televizije nego na čitanje štampe. Sve to uticalo je i na način informisanja javnosti, te se sa sazrevanjem novog medija menjalo i novinarstvo i način prezentacije vesti i informacija.
Najveća privlačnost elektronskih medija leži u činjenici da javnost može direktno iz „poverljivih” izvora u trenutku kada je to zanima, saznati neku informaciju. Spiker odnosno voditelj svojim saopštavanjem, informaciji daje posebnu dimenziju. Najveća čar televizije je, da ono što bi ljudi čitali u sutrašnjim novinama, na televiziji mogu da prate uživo. U jednom trenutku mislilo se da će zbog najveće rasprostranjenosti televizije doći do potpunog kraha štampanih medija. Međutim, nijedan novi medij nije uticao na potpuni prelazak publike sa jednog na drugi.
Televizija je medij koji minimalnim razlikama u prezentaciji istog sadržaja može da sugeriše ili saopšti različite ili čak suprotne poruke. Zato je odgovornost novinara/reportera/urednika u razumevanju događaja i načina prenošenja činjenica u TV novinarstvu nemerljiva.
Kako reći sve u tako malo vremena i sa tako malo reči?
Mnoge kolege iz štampanih medija odmahnuće rukom pri samom pomenu literarnih kvaliteta tekstova za TV pakete. Ali, oni nisu ni bolji ni gori od tekstova za novine. Oni su prosto drugačiji. Za razliku od kolega koji odmahuju, televizijski reporter nad glavom ima ograničenje vremenom u svakom pogledu. Sa jedne strane, ograničen je vremenom koje ima za predaju paketa (to vremensko ograničenje, istini za volju, imaju svi novinari).
TV reporter je međutim ograničen i vremenom trajanja priloga. I ovde možemo da upotrebimo matematiku: iskusne kolege sa takozvanog BHS govornog područja, izračunale su da se u jednom minutu prosečno pročita između 140 i 150 reči. To znači da se, uz pretpostavku da se neprekidno čita, u vestima koje traju 30 minuta može pročitati između 4.200 i 4.500 reči. Sav taj tekst mogao bi da stane na svega dve stranice beogradske „Politike”. Pošto je prosečno trajanje TV paketa 1,45 minuta, ili 105 sekundi, to znači da bi se, ako bi se samo čitalo, u jednom prilogu pročitalo najviše 245 reči. Ako uzmemo prosečan TV paket, u kome će se naći dve izjave od po 25 sekundi, za tekst nam je ostalo samo 55 sekundi, odnosno, najviše 137 reči, ili petnaestak redova teksta. Međutim, neko čita sporije, neko brže, i zato prethodna računica ne može biti egzaktna. Ona, međutim, ima za cilj samo da predstavi ogromnu vrednost svake sekunde u TV programu.
Osnovne forme u TV novinarstvu
VEST je, kako su je definisali profesionalci, pravovremena, istinita i sažeta informacija o ljudima, događajima i pojavama koje su važne i zanimaju široki krug ljudi, a napisana je tako da odgovara vremenskim ograničenjima medija i mogućnosti publike da je prihvati. Naročito u TV vesti, važno je odgovoriti na pet „W” („Who? When? Where? What? Why?” – „Ko, kada, gde, šta i zašto”), i ne opterećivati je nepotrebnim podacima. Na šesto novinarsko pitanje – „kako” – u vestima se ne odgovara, osim u izuzetnim slučajevima (kada je vest veoma bitna, a nema vremena za snimanje paketa). Vest treba da odvoji najvažnije od važnog. Čita je prezenter u studiju, i obično nije duža od tri rečenice. Može se «pokriti» slikom, takozvanom «pokrivalicom», dok je prezenter čita.
IZVEŠTAJ je osnovna forma TV paketa i traje od 40 do 120 sekundi. Dok vest po pravilu služi za iznošenje glavnih informacija, izveštaj je obuhvatniji, nužno podrazumeva sagovornike (ili osobe koje govore na nekom događaju). Izveštaj se obično pravi na teme koje su određene kao važnije, a njegova struktura takođe čini zanimljivijim za gledaoce.
ON THE SPOT ili SA LICA MESTA podrazumeva takozvani STAND UP, odnosno reportera u slici u živom uključenju ili u snimljenom materijalu, kao integralni deo TV paketa. Dok živo uključenje podrazumeva jednu vrstu razgovora između prezentera/voditelja vesti i reportera, u TV paketu STAND UP služi da bi se napravio prelaz između dva dela priče (ukoliko je u sredini), ili da bi se izneo neki zaključak, objasnio izostanak sagovornika, ili da bi se novinar odjavio sa lica mesta. STAND UP je izuzetno koristan jer štedi na slici, daje kredibilitet stanici (jer pokazuje da ima izveštača na licu mesta) i uspostavlja reportera kao vidljivog i prepoznatljivog prenosioca vesti.
TV INTERVJU traži najbolje od novinara jer se snimljeni materijal ne može naknadno ispravljati. TV novinar ne može, kao novinar u štampanom mediju, da koriguje nejasna pitanja ili materijalne greške u njima. Za intervju novinar mora imati razvijenu kulturu govora ali i razvijenu vizuelnu percepciju, kako bi primetio svaku reakciju sagovornika na postavljeno pitanje. Zato mora biti koncentrisan, imati dobre reflekse, biti inteligentan i uporan. Za intervju se mora dobro spremiti jer je najtužnije kada sagovornik od novinara napravi budalu. A ta se greška skupo plaća i nepopravljiva je u montaži.
ISTRAŽIVAČKI FILM i DOKUMENTARAC su san svakog novinara početnika, i najveći su oblik novinarskog umeća. Može biti različitih trajanja i od novinara traži da u priči koncentriše sva znanja koja je stekao u karijeri. Što više novca televizija odvoji za njegovu produkciju – odgovornost novinara je veća. A dokumentarci su skupi.
Prednosti televizije:
- Masovno pokrivanje
- Dostupnost svima
- I slika i glas, i zvuk i pokret
- Prestiž
- Pozitivna slika
- Zaokuplja sva čula
- Niski (relativni) troškovi
Internet
Izazove novih tehnologija treba prihvatiti jer će nam pomoći da sami bolje funkcionišemo unutar kompanija, prema javnostima, a i da za ciljeve postavljamo vrednosti uporedive s onima najboljih kompanije izvan Srbije.
Nove tehnologije nisu samo Internet, mobilne komunikacije, digitalna televizija i radio, već i sve zanimljiviji mešanci tih pojedinačnih tehnologija, koji nam mogu u budućnosti nuditi neverovatna rešenja. Ali, kako je Internet, uz mobilne komunikacije, jedina tehnologija šire dostupna u Srbiji, težište pažnje će biti posvećeno upravo Internetu.
Video i internet konferencije
- mogućnost održavanja razgovora “na daljinu” između 2 do 4 korisnika (mesta) u svetu, u realnom vremenu sa slikom i tonom…
- mogućnost održavanja konferencije putem Interneta, u realnom vremenu sa slikom i tonom
Online Media Room
U današnjem globalno umreženom svetu u kojem je svaki minut dragocen, novinari često nemaju vremena da odlaze na teren da bi dobili informaciju iz prve ruke. Istraživanja pokazuju da 90% novinara najpre ode na sajt neke kompanije u potrazi za pričom, a tek posle je i pozove. Stoga svaki sajt treba da sadrži poseban kutak za novinare – media room (internet media room ili media web site). Pošto je to prvi konakt predstavnika sedme sile sa kompanijom, od ključne je važnosti da sadržaj ovih stranica bude prilagođen njihovim interesovanjima i potrebama. Kako ovo predstavlja važan alat za komunikaciju, kreiranjem i upravljanjem web sadržaja treba da se bave isključivo PR profesionalci. Ipak, u praksi je čest slučaj da informacije i sadržaj na koje novinari naiđu u media room-u budu potpuno neadekvatni: zastarela saopštenja, neažurirani podaci, fotografije neodgovarajuće rezolucije…
Ono što najviše iritira su sajtovi koji se teško učitavaju, previše zamornih banera i fleševa, teška navigacija, grafika koja se sporo “skida”, kontakt-podaci koje je teško pronaći. Dakle, web sajt treba da bude vizuelno odmeren, lak za pretragu, precizan sa jasno vidljivim kontaktima i obiljem korisnih i upotrebljivih informacija: opšti podaci o kompaniji, biografije članova upravnog odbora i PR menadžera, studije slučaja, informacije o proizvodima. Naravno, treba pripremiti i odgovarajuće materijale za preuzimanje: fotografije u rezoluciji za štampanje, logotipe, tabele, grafikone… Svrha čitavog procesa je uspostavljanje komunikacije sa medijima i dobijanje povratne reakcije, pa je dobro pripremiti i rss feed, elektronski bilten, sekciju za pitanja i odgovore.
Blogging
Blog se kao Internet žanr pojavio devedesetih godina i predstavljao je on-line dnevnik u koji su blogeri mogli da unose zapažanja iz svog privatnog života. Danas se smatra fenomenom masovnih komunikacija – u Internet orbitu se svakodnevno izbaci 30.000 novih blogova – jer predstavljaju svež, necenzurisan oblik iznošenja stavova na bilo koju temu iz društvenog, političkog ili privatnog života. Blogeri širom sveta neretko po prvi put predočavaju javnosti važne informacije, razotkrivaju vladine tajne, iniciraju političke krize i skandale, izveštavaju sa mesta pogođenih prirodnim nepogodama, iz država zaraćenih ratom. Oni podstiču vodeće medije da prate njihov trag, učestvujući u oblikovanju javnog mnjenja.
Veliki broj redovnih posetilaca, brzina plasiranja informacije, mogućnost predstavljanja i preporuke proizvoda su samo neki od razloga zbog kojih je ovaj netradicionalni komunikacijski medij našao svoju primenu u odnosima sa javnošću.
Velike kompanije i PR praktičari ne moraju više da čekaju medije kako bi plasirali informaciju o svojoj komunikacijskoj aktivnosti, već jednostavno mogu da, kao dodatak postojećem sajtu ili nezavisno od njega, kreiraju sopstveni blog u roku od par sati i da željenim inforamcijama direktno komuniciraju ciljnim javnostima.
Druga mogućnost je da odaberu blogera koji pokriva određenu ciljnu grupu i omoguće mu da sam isproba proizvod ili uslugu koju žele da predstave javnosti ili jednostavno prati temu od interesa. Tako bloger postaje jedna vrsta advokata brenda ili zadovoljne mušterije, pružajući lični prikaz proizvoda, a poznato je d ane postoji ništa efektnije od prijateljske preporuke. Ovo je posebno efektno za kompanije koje se bave novim tehnologijama, pa su tako Siemens i Nokia na početku kampanje za lansiranje novih proizvoda, svoje najnovije telefone najpre poslali uticajnim blogerima u Francuskoj.
RSS Feeds
RSS je najnoviji metod za dostavljanje odabranih sadržaja sa Interneta na personalni kompjuter, laptop, mobilni telefon ili PDA – što omogućava praćenje najnovijih vesti iz raznih oblasti. Svima kojima je dosadilo da primaju mnoštvo spamova i neselektivnih sadržaja na svoj e-mail, a žele da budu u toku sa najnovijim dešavanjima, ovaj alat je više nego koristan. Funkcioniše po principu skupljanja informacija sa više odabranih sajtova koji se korisniku šalju kao lista naslova, čime se omogućava pretraga samo onih web stranica čiji naslovi spadaju u domen našeg interesovanja. Uz pomoć RSS-a, na primer, možemo da prokrstarimo za manje od pet minuta kroz sve naslove iz New York Times-a koji su se pojavili u proteklih 12 sati, da kliknemo na naslov koji nas zanima i pročitamo konkretan tekst. I dok blog služi za puštanje informacija u mrežu, RSS feed jednostavno omogućava da neka vest ili priča dođu do najšireg kruga čitalaca – poslovnih partnera, novinara – čime je našao svoju primenu i u odnosima s javnošću.
Korišćenjem ovog alata za distribuciju sadržaja, umnogome se skraćuje vreme potrebno za praćenje medijskih objava (media monitoring), jer je moguće vizuelno “skenirati” naslove sa hiljade sajtova i time steći uvid u generalno stanje u nekoj industriji, kao i u aktivnosti konkurencije. Pored toga, kompanija može da bude u kontaktu sa svima koji primaju njene informacije, a i poseta sajtu se višestruko povećava.
Možemo da rezimiramo i da kažemo da ne postoje dobri i loši kanali komuniciranja s ciljnim grupacijama, kao ni dobri, ni loši komunikacijski alati. Svaki od njih će biti toliko učinkoviti koliko ćete ga znati svrsishodno primeniti.