Bilo da smo toga svesni ili ne, od početka do kraja naših života – mi stalno prodajemo. Neko prodaje proizvode, neko usluge, ali svi prodajemo svoje ideje, pokušavajući da ubedimo ljude u svojoj okolini da razmišljaju ili deluju onako kako mi želimo.
Svaki dan mi prodajemo svoje ideje, živote, planove, vreme, entuzijazam. Kupci su ljudi koje srećemo. (Charles Swab)
Uprkos rasprostranjenom mišljenju da se “prodavci rađaju” – to nije tačno, kao što se ne rađaju lekari, advokati, inženjeri ili pripadnici bilo koje druge profesije. Prodavci se stvaraju radom i učenjem. Kada kažemo za nekog da je rođeni trgovac, onda mislimo da on samo ima talenta. Međutim, talenat čini samo 5 – 10% uspeha, a sve ostalo je rad. To vam ukazuje na činjenicu da svaka osoba koja ima žarku želju da postane uspešan trgovac svojim upornim vežbanjem i stalnim napredovanjem to može i učiniti.
Osnovna karakteristika prodavaca – profesionalaca je kompetentnost ili volumen delovanja.
Ovaj kompleksan termin obuhvata 5 podjednako važnih elemenata:
- Eksplicitno znanje (ŠTA ja to znam?)
- Veštine (KAKO ću to što znam saopštiti?)
- Iskustvo (KOLIKO ću reći?)
- Vrednosti (ZAŠTO ću to reći?)
- Društvena mreža (KOME ću reći?)
Profesionalni prodavac je iza sebe ostavio sve 4 faze koje je u procesu učenja prošao:
- ja NE ZNAM da NE ZNAM (kada nije imao potrebu da razmišlja o prodaji kao svom zanimanju)
- važnija faza samovrednovanja, u kojoj prodavac postaje svestan svog neznanja i potrebe da stiče nova znanja i veštine)
- ja ZNAM da ZNAM (kada nakon sprovedene obuke i uloženog truda postaje svestan svojih znanja i sposobnosti)
- ja NE ZNAM da ZNAM (trenutak kada prodavac postaje profesionalac, kada suvereno i sa lakoćom vlada svim elementima procesa prodaje – što se valorizuje njegovim rezultatima na tržištu).
Profesionalna prodaja je umetnost predstavljanja proizvoda ili usluge na atraktivan način da kupac unapred oseti zadovoljstvo proizvodom ili uslugom i da kao rezultat toga donese odluku o kupovni.
Ko je to – uspešan prodavac?
Većina prodavaca nastoji da „konja natera u reku da pije”, umesto da utiče na to da ožedni. (Gabrijel Sigel)
Pre više od dve hiljade godina nadaleko čuveni filozof Aristotel je ukupnu vrednost prodavaca dobio tako što je sabrao sledeće njegove osobine:
- Etos (moral, reputacija, karakter prodavca)
- Patos (zanos, žar, entuzijazam)
- Logos (sposobnost prodavca da predstavi logične argumente proizvoda i potencijalne koristi za kupca)
Ta formula je aktuelna i danas ali hajde da se malo detaljnije upoznamo za ključnim atributima prodavca.
Pod ličnim atributima podrazumevamo sve one osobine koje predstavljaju osnovnu pretpostavku da se prosečan prodavac razvije i pređe put od proseka i amaterizma, do vrha i apsolutnog profesionalizma.
Bitna odlika potencijalnog lidera prodaje jeste njegovo samopouzdanje. Ono predstavlja određeno stanje uma, preko potrebno za realizaciju zadatih ciljeva. Naša slika o nama samima određuje limit naših mogućnosti. Ukoliko promenimo tu sliku na bolje, možemo u znatnoj meri i pomeriti granice svojih dostignuća. Istraživanja pokazuju da je veličina našeg uspeha, vrlo često u srazmeri sa slikom koju imamo u sebi samima i o svojim mogućnostima. Naš stav određuje naše mogućnosti kao i naša dostignuća.
Nabrajajući dalje lične atribute vrhunskog trgovca, moramo spomenuti i njegovu sposobnost za maštanje. Maštanje predstavlja sigurno jedan od najosnovnijih preduslova za uspešnog prodavca. On mora maštati i očekivati velike prodaje i velike rezultate, ali isto tako putem mašte mora predvideti razne problematične situacije u odnosu na kupca u kojima se on može naći. Dakle, on se mora zamisliti u ulozi kupca i njegovih očekivanja, a za to je potrebna izvanredna mašta. Vrhunski prodavac ima mogućnost da pretvori u fizičku stvarnost sve što njegova mašta zamisli. O značaju mašte je često pisao i čuveni Albert Ajnštajn koji je u više navrata izjavljivao da mu je u životu dar za maštanje često puta bio od veće koristi od dara za upijanjem znanja.
Ono što ćemo pomenuti kao sledeću odliku jeste govor prodavca. Veliki deo njegove upečatljivosti vuče koren iz načina na koji se on izražava i načina upotrebe svoga glasa. Glas mora biti prijatan, prirodan, izražajan i jasan. Gutanje reči čini govor nerazumljivim. Tih i krotak glas vrlo često ukazuje na slabu osobu, sa druge strane čvrst i upečatljiv glas, pun samopouzdanja ukazuje na uspešnu, jaku osobu, punu entuzijazma. Da biste bili jaki i ubedljivi, morate biti vešti u iskazivanju svojih misli, jer čovekova snaga leži u govoru. A govor može biti jači od svake borbe. Uvek izgovorite manje reči u odnosu na kompletne misli koje su vam na umu.
Do sada pomenutim karakteristikama moramo dodati i hrabrost prodavca, jer je opšte poznato da strah predstavlja najvećeg protivnika uspehu. Hrabrost je u prodaji posebno izražena jer prodaja predstavlja posao koji može doneti veliki pritisak i ima izražen takmičarski duh.
Pored već pomenutih osobina koje su neophodne da se određeni prodavac izdigne iznad proseka, moramo dodati i prijatnu ličnost prodavca. Profesionalni trgovac gotovo nikada ne kreće sa prodajom robe ako pre toga nije “prodao” sebe, ako na potencijalnog kupca nije ostavio dovoljno dobar utisak. On prosto zna da potencijalni kupac “kupuje” i trgovca jednako kao i robu koju on prodaje (ma koliko nekima ovo grubo zvučalo). Ovde takođe možemo dodati i osmeh koji predstavlja možda njegovo najuverljivije oružje ali pod uslovom da je prirodan. Neprirodan osmeh ima kontra dejstvo.
I na kraju moramo dodati da sve već pomenute karakteristike nemaju efekta ukoliko iza njih ne egzistira naporan i konstantan rad. On predstavlja jedinu stvar koja će sve predispozicije i stečene veštine vrhunskog prodavca krunisati u novac. Količina prihoda koju prodavac ostvaruje je vrlo često u direktnoj srazmeri sa količinom inteligentnog rada koji prodavac ulaže. Vrhunski prodavac se ne oslanja na sreću, jer sreća je vid kockanja a kontinuirani rad je preteča velikog uspeha. Ono što je takođe zanimljivo pomenuti, kada je u pitanju sreća je da se ona gotovo po pravilu uvećava sa povećanjem korisnog rada.
Rezimirano, prodavac mora imati sledeće osobine:
- komunikativnost novinara,
- entuzijazam deteta,
- taktičnost diplomate,
- elokvenciju sveštenika,
- kurtoaziju kralja,
- diskreciju advokata,
- saosećajnost časne sestre,
- preduzetnost pionira,
- razboritost planinskog vodiča,
- radoznalost istraživača,
- izdržljivost trkača maratona,
- optimizam kockara,
- pojavu i manire džentlmena,
- strpljenje japanskog zen-budiste.