Prvi faktor su stavovi drugih. Stepen u kome će stavovi drugih osoba umanjiti preferiranu alternativu određene osobe zavisi od dve stvari:
- intenziteta negativnog stava drugih osoba prema preferiranoj alternativi potrošača
- motivacije potrošača da se prilagodi željama drugih osoba.
Drugi faktor su nepredviđeni situacioni faktori, koji mogu da dovedu do promene namere kupovine. Osoba može da izgubi posao, tako da neke druge kupovine postaju važnije. Preferencije i čak namere kupovine nisu potpuno pouzdani pokazatelji ponašanja pri kupovini.
Na odluku potrošača da modifikuje, odloži ili izbegne odluku o kupovini dosta utiče percipirani (očekivani) rizik. Stepen percipiranog rizika varira sa količinom raspoloživog novca, stepenom nesigurnosti u vezi sa karakteristikama i stepenom samopouzdanja potrošača.
U izvršenju namere kupovine, potrošač može da donese pet pododluka o kupovini:
- odluku o marki (marka A),
- odluku o prodavcu (prodavac 2),
- odluku o kvantitetu (jedan kompjuter),
- odluku o vremenu (vikend)
- odluku o načinu plaćanja (kreditna kartica).
Kupovine svakodnevnih proizvoda zahtevaju donošenje manjeg broja odluka i manje razmišljanja.
Ponašanje posle kupovine
Posle kupovine proizvoda, potrošač će osetiti određeni nivo zadovoljstva ili nezadovoljstva. Posao marketing eksperta se ne završava činom kupovine. Marketing eksperti moraju da prate zadovoljstvo, akcije – reagovanja i upotrebu proizvoda posle kupovine (Kotler, 2000).
Zadovoljstvo potrošača je funkcija podudarnosti između očekivanja kupca u vezi sa proizvodom i percipiranog ostvarenja proizvoda. Ako je ostvarenje proizvoda manje od očekivanja, potrošač će biti nezadovoljan. Ako proizvod ispunjava očekivanja, potrošač će biti zadovoljan. Ako proizvod premašuje očekivanja, potrošač će biti veoma zadovoljan (oduševljen).
Ova osećanja utiču na to da li će potrošač da kupi proizvod ponovo i da li će pričati povoljno ili nepovoljno drugima o proizvodu. Potrošač formira svoja očekivanja na osnovu poruka koje prima od prodavaca, prijatelja i drugih izvora informacija. Što je veći jaz između očekivanja i uspešnosti proizvoda, to je veće nezadovoljstvo potrošača. Ovde postaje bitan stil reagovanja potrošača. Neki potrošači preuveličavaju jaz kada proizvod nije savršen i postaju veoma nezadovoljni. Drugi potrošači umanjuju jaz i manje su nezadovoljni. Zadovoljstvo ili nezadovoljstvo potrošača proizvodom uticaće na njegovo ponašanje posle kupovine.
Ako je potrošač zadovoljan, veća je verovatnoća da će ponovo da kupi proizvod (iste marke).
Lojalnost marki predstavlja obnavljanje kupovine i preferencije prema određenoj marki proizvoda. Zahvaljujući lojalnosti, osoba smanjuje vreme, razmišljanje i rizik uvek kada kupuje određeni proizvod ili uslugu.
Marketing eksperti ističu: „Naš najbolji oglas je zadovoljni potrošač” (Kotler, 2000).
Nezadovoljni potrošači mogu da ne koriste ili vrate proizvod. Oni mogu da traže informacije koje potvrđuju visoku vrednost proizvoda.
Nezadovoljni potrošači mogu da preduzmu javne ili privatne aktivnosti:
- Javne aktivnosti obuhvataju dostavljanje tužbe organizaciji, odlazak kod advokata i sl.
- Privatne aktivnosti obuhvataju donošenje odluke da se obustavi kupovina proizvoda (opcija izlaska) ili upozore prijatelji (opcija glasa).
Komuniciranje sa kupcima posle prodaje rezultira manjim vraćanjem proizvoda i manjim otkazivanjem porudžbine.
Uloge u procesu kupovine
Za brojne proizvode lako je identifikovati kupce. Muškarci odlučuju o priboru za brijanje, dok žene odlučuju o unihopkama. Ali, čak i ovde, marketing eksperti moraju da budu pažljivi pri donošenju odluka, jer se uloge u procesu kupovine menjaju.
Tako je, na primer, ICI, velika britanska hemijska kompanija, otkrila na svoje veliko iznenađenje da žene učestvuju sa 60 posto u donošenju odluke o izboru marke farbe za domaćinstvo.
Kotler razlikuje pet uloga koje ljudi mogu imati u procesu kupovine:
- Inicijator je osoba koja prva predlaže ideju o kupovini proizvoda ili usluga.
- Uticajna osoba je ona čiji pogled ili savet utiče na odluku.
- Donosilac odluke je osoba koja odlučuje o svakoj komponenti odluke o kupovini – da li, šta, kako i gde da kupi.
- Kupac – osoba koja ostvaruje čin kupovine.
- Korisnik – osoba koja troši ili upotrebljava proizvod ili uslugu.
Tipovi ponašanja krajnjih potrošača u kupovini
Odlučivanje potrošača varira u zavisnosti od tipa odluke o kupovini. Odluke o kupovini paste za zube, reketa za tenis, kompjutera i novog automobila veoma su različite. Složeni i skupi predmeti kupovine zahtevaju veće razmatranje od strane kupca i više učesnika.
Potrošač može da koristi:
- ekstenzivno,
- limitirano – ograničeno
- rutinsko odlučivanje zavisno od stepena istraživanja, nivoa prethodnog iskustva, učestalosti (frekvencije) kupovine, iznosa percipiranog rizika i vremenskog pritiska (Evans i Berman, 1997).
Ekstenzivno odlučivanje potrošača znači da potrošač prolazi kroz sve faze procesa odlučivanja o kupovini. Dosta napora se ulaže na prikupljanje informacija i procenu alternativa za skupe, složene proizvode, u pogledu kojih osoba ima malo, ili nimalo iskustva. Kupovine se obavljaju ređe. Percipirani rizik i iznos kupovine je veliki. Osoba ima vremena da donese odluku. Demografski, sociološki i psihološki faktori imaju najveći uticaj. Ekstenzivno odlučivanje se često vezuje za izbor fakulteta, kuće, prvog automobila ili mesta venčanja.
Ograničeno (limitirano) odlučivanje potrošača znači da potrošač prolazi kroz sve faze procesa odlučivanja, ali ne ulaže mnogo vremena u sve faze. Osoba je prethodno kupila određeni proizvod ili uslugu, ali donosi nove odluke o uslovima kada su kupovine relativno ređe, kada se uvode novi modeli ili kada postoji interesovanje za raznovrsnost. Percipirani rizik je umeren i osoba je spremna da uloži neko vreme u istraživanje. Temeljitost u procesu odlučivanja zavisi od prethodnog iskustva, važnosti kupovine i vremenskog pritiska sa kojim se suočava potrošač. Akcenat je na listi poznatih izbora, mada se može sprovesti istraživanje radi prikupljanja dodatnih informacija. Drugi automobili, odeća, pokloni, nameštaj za kuću i godišnji odmori obično zahtevaju ograničeno odlučivanje.
Rutinsko odlučivanje potrošača se sprovodi kada osoba kupuje po navici (rutinski) i preskače pojedine faze procesa odlučivanja. Osoba ulaže malo vremena u odlučivanje o kupovini i često obnavlja kupovine istih marki (ili prethodno kupljenih marki). Proizvodi se kupuju redovno, uz mali rizik, ili bez percipiranog rizika, i cene su relativno niske. Kada se smanje zalihe proizvoda, obavlja se kupovina. Istraživanje i prikupljanje informacija, procena alternativa i postkupovno ponašanje se naravno izostavljaju, sve dok je osoba zadovoljna. Novine, prehrambene namirnice i frizerske usluge su primeri proizvoda i usluga koji se rutinski kupuju.
Razlikujemo četiri tipa ponašanja potrošača u kupovini na osnovu stepena angažovanja kupca i stepena razlika između marki:
Četiri tipa ponašanja u kupovini (prema Assaelu) Izvor: Kotler, 2000.