Pravila za izgradnju uspešnog brenda na internetu
Pravila za izgradnju uspešnog brenda na internetu su:
-
birajte kratko ime za sajt,
-
budite prvi u kategoriji kojom se bavite,
-
omogućite preuzimanje korisnog sadržaja sa sajta (Download),
-
posao poverite profesionalcima,
-
obrazujte se i fokusirajte se na jednu temu,
-
kontaktirajte sa medijima,
-
napravite vesti i tamo gde ih nije bilo.
1. Birajte kratko ime za sajt
Poželjno je da ime bude lako pamtljivo, ali nije obavezno da asocira na sadržaj sajta. Dobar primer za to je sajt www.er45.com koji se bavi elektronskom muzikom. Slova E i R i brojevi 4 i 5 su jedno do drugog na tastaturi i veoma lako se pamte. Naravno, postoje i oni sajtovi koji su za svoje ime uzeli ime brenda kao npr: www.ams.rs ili www.mona.rs pri čemi su njihova imena sažeta i kratka pa su i pogodna za internet. Dobro ime na internetu vredi zaista mnogo novca. Domen wine.com je kupljen za 3 miliona američkih dolara, telephone.com za 1.75, a bingo za 1.1 miliona dolara. Ono što je bitno za ime, jeste da je ono jedinstveno i efektno. Naravno, uvek se može odluči za neko šokantno ime koje će zasigurno u početku privlačiti posetioce, ali će i biti kratkog veka.
2. Budite prvi u kategoriji kojom se bavite
Ovo pravilo će, naravno, vremenom postajati sve teže i teže ispoštovati, ali setite se da uvek vi sami možete stvoriti kategoriju. Npr. na internetu postoji više sajtova super marketa. Samo neki su napravili sajt preko koga možete naručiti proizvode i oni će vam ih isporučiti na kućnu adresu. Plaćanje je kreditnim karticama.
3. Preuzimanje korisnog sadržaja sa sajta (Download)
Download je jedna od najčešće korišćenih internet aktivnosti. Kada to već znamo, prava je šteta da na naš sajt ne uvrstimo neke sadržaje koji se mogu preuzeti. To može biti dobar i marketinški potez, a i dobra odluka u domenu odnosa s javnošću – u zavisnosti od sadržaja za koji se odlučimo. Naravno, najbolje bi bilo da jednim udarcem ubijemo dve muve. Spojimo marketing i PR. Verujte, moguće je i uspeva. Kod firmi koje se bave proizvodnjom softvera u pilot fazi nekog novog programa moguće je uvesti opciju za preuzimanje. Kao povratnu informaciju možemo dobiti i zamerke i pohvale za program i na taj način ga usavršiti i prilagoditi korisnicima. Takođe, time ćemo proširiti našu listu e-Mail adresa i učiniti veliki korak na izgradnji dugoročnih i dobrih odnosa sa eksternom javnošću.
4. Posao poverite profesionalcima
Sve, počev od izrade sajta pa do njegovog reklamiranja, treba da bude posao profesionalaca. Ne vredi da posao izrade sajta, zbog nedostatka novca, poverite nekom ko nije dizajner i nema smisao za lepo jer – rezultat može biti katastrofalan. Posetioce ćete samo oterati i to bez povratka. Kada se i napravi dobar sajt, tek sledi prava bitka. Potrebno ga je dobro reklamirati i promovisati.
5. Obrazovanje i fokusiranje na temu
Fokusirajte se na jednu temu. Na internetu postoji zaista mnogo portala koji se bave svim i svačim. Mogućnost za uspeh je veća ukoliko se usresredite na jednu temu i nju obradite kako valja. Obrazujte se. Ukoliko ste napravili jedan sajt, postavili ga na internet i promovisali, ne znači da ste završili posao za sva vremena. Potrebno je pratiti promene na internetu i u sajber svetu i odgovarajuće novine ugrađivati u sajt i kompletan internet nastup.
6. Kontakti sa medijima na sajtu
Za razliku od klasičnih medija, na internetu je veoma teško pronaći sva ona mesta gde se može kvalitetno plasirati informacija. Potrebno je provesti sate tragajući za mestima koja odgovaraju našim zahtevima. Bitno je da znamo ko je zadužen za odabir sadržaja na tom sajtu, na koji način komunicira sa novinarima i urednicima, koja je cirkulacija i frekvencija izdanja. Kreiranje novinskih članaka, sadržaja na web prezentaciji, članaka u elektronskim časopisima, tekstova za različite vrste diskusija… odnosno kreiranje sadržaja koji su prilagođeni različitim servisima interneta, predstavljaju osnovne zadatke PR profesije na internetu. Poznavanje karakteristika samih internet servisa doprinosi kvalitetnom plasiranju informacija Online. Pored mogućnosti da se već napisani članci plasiraju na određene internet stranice i sajtove, sopstveni sajt se može iskoristiti kao mesto na kojem će predstavnici medija dobiti pouzdane i kvalitetne informacije. Veoma je čest slučaj da na kvalitetnim sajtovima postoji poseban odeljak za novinare, gde im je na raspolaganju kompletan i ažuriran materijal potreban za kreiranje jedne ili više novinskih storija, kao i adekvatne kontakt adrese za dodatne informacije.
7. Napravite vesti tamo gde ih nije bilo
Kreiranje novosti o sebi ne sadrži ništa ružno. Ukoliko pravite vest, to ne znači da lažete ili pak pravite skandale i smicalice. Kreiranje vesti je jednostavno potrebno da bi se održala medijska pažnja i pažnja javnosti i onda kada je u poslu „sve po starom“. S obzirom na to da se danas količina informacija u toku jednog dana meri milionima – moramo da budemo stvarno nešto posebno da bi javnost obratila pažnju na nas. Evo nekoliko saveta ili sugestija kako to da uradite.
-
Uradite nešto kao pokrovitelj, donator ili sponzor. Npr. jedna žena je dala „stipendiju“ za 2 srednjoškolca i to na sledeći način: omogućila je da u toku 2 meseca rade u njenoj firmi i stiču iskustvo i na kraju bi im dala preporuke koje bi im pomogle pri upisu na fakultet. Ona je naravno određivala kriterijume za izbor 2 đaka, kao što je i birala ko će dobiti stipendiju. Poslala je dopis o tome medijima i njena priča je postala pravi hit. Ne samo da je sebe proslavila kao lidera u toj sredini, već je dobila i mnogo besplatnog medijskog prostora i besplatne promocije.
-
Povežite vaša delovanja sa nacionalnim i lokalnim dešavanjima. Npr. ukoliko je u zemlji aktuelan problem nezaposlenesti – ponudite neko rešenje (onoliko koliko je to u vašoj moći – baš kao u prethodnom primeru); ukoliko je aktuelan problem zagađenja – pokažite kako ste ga rešili u okvirima svoje firme i kako možete pomoći zajednici da ga reši.
-
Budite u toku sa sezonskim događajima. Promene godišnjih doba uvek proizvode vesti. Ukoliko je počela sezona skijanja, zima i sneg, a bavite se prodajom skija – ponudite neku besplatnu ponudu poput one – gde su najbolja skijališta, kako do njih doći, koji su putevi prohodni i sl. Ukoliko je jesen, a bavite se modom – pomozite ljudima da se lakše snađu u moru novih modela – šta se sa čim slaže, šta se može ukomponovati, a šta ne i sl.