Back to homepage

PEST analiza

Marketing okruženje i analiza konkurencije

Pored SWOT analize koja se najčešće koristi u praksi za analizu unutrašnjih i spoljašnjih faktora koji utiču na poslovanje određene organizacije postoji još nekoliko analiza koje mogu ukazati na kritične tačke poslovanje. Među njima su najznačajnija PEST analiza i Analiza 5 sila uticaja.

PEST analiza

PEST je akronim nastao od sledećih reči:

  • Politički faktori
  • Ekonomski faktori
  • Socio-kulturološki faktori
  • Tehnološki faktori

Dakle, PEST analiza se bavi proučavanjem okruženja kroz analizu političkih, ekonomskih, socio-kulturoloških i tehnoloških faktora.

pest

Politički/zakonski faktori

Kada se izučavaju politički odnosni zakonski faktori koji utiču na rad jedne organizacije potrebno je izučiti sledeće elemente:

  • Povlašćeno zakonodavstvo
  • Zakoni o zaštiti životne sredine
  • Poreska politika
  • Zakon o zapošljavanju
  • Politika vlade
  • Zakonski propisi
  • I naravno uzeti u obzir sve ostale zakonske okvire koji su specifični za određene zemlje i podneblja

Ekonomski faktori

Ekonomski faktori su ponekad od presudnog značaja za poslovanje firme. Odgovori na pitanja poput: „ Da li je zemlja u koju se planira prodor u tranziciji?”, „ Da li je tržište zasićeno određenim proizvodom ili uslugom?” i sl. U mnogome utiču na formiranje strategije određenog preduzeća.

Kada se izučavaju ekonomski faktori, potrebno je analizirati sledeće segmente:

  • Inflaciju
  • Zaposlenost
  • Raspoloživ prihod
  • Poslovni ciklus
  • Raspoloživost i utrošak energije
  • Ostale faktore koji su specifični za određene zemlje: npr. tragovi tranzicije u našoj zemlji.

Sociokulturološki faktori

Ne plasira se svaki proizvod isto na svako tržište. Navike ljudi, njihove želje, osećanja i nade u mnogome utiču na njihovu želju za kupovinom.

Kada se izučavaju sociokulturološki faktori potrebno je uzeti u obzir sledeće elemente:

  • Demografsku strukturu stanovništva
  • Raspodela prihoda
  • Socijalnu pokretljivost
  • Promene načina života
  • Potrošnja
  • Obrazovni nivoi
  • Posebne običaje, verovanja, strahove ili sl. Ubeđenja koja postoje na određenom podneblju

lekcije marketing

Tehnološki faktori

Danas, uticaj tehnologije na rad firmi i preduzeća je ogroman. Period zastarevanja informacija i tehnologije je izuzetno kratak i on iznosi obično oko 6 meseci do godinu dana. Stoga, potrebno je posebnu pažnju obratiti na izučavanje tehnoloških faktora koji postoje u određenoj zemlji, gradu ili podneblju.

Prilikom analize tehnoloških faktora potrebno je analizirati sledeće faktore:

  • Nove pronalaske i inovacije
  • Brzinu tehnološkog transfera/prenosa
  • Nivoe zastarevanja
  • Internet
  • Informacione tehnologije

Analiza pet sila uticaja

Ukoliko želimo da na kvalitetan način spoznamo svoje mesto na tržištu moramo se neprestano upoređivati sa konkurencijom. Analiza 5 sila uticaja nam upravo omogućava sprovođenje jedne takve analize.

Moramo posebnu pažnju obratiti na:

  • Potencijalne ulaze novih konkurenata
  • Dobavljače – posebno moć pogodne, snižavanja cena prilikom većih nabavki i sl.
  • Kupce – koliko, kada i na koji način kupuje. Koliko su osetljivi na cene
  • Zamene – da li neko želi da zameni proizvod ili uslugu i zašto.

Sve to utiče na konkurentsko rivalstvo i odgovore na gore navedene stavke je potrebno smisliti za svakog konkurenta na tržištu.

Analiza pet sila uticaja

Ključna pitanja za analizu pet sila uticaja su:

  • Koje su to ključne sile pri poslovanju u konkurentskom okruženju?
  • Da li postoje neke sile koje predstavljaju osnov i pokreću konkurentske uticaje?
  • Da li se konkurentske sile menjaju?
  • Koje su snage, a koje slabosti konkurenata sagledane u odnosu na konkurentske sile?
  • Na koji način strategija konkurencije može uticati na konkurentske sile (npr. formiranjem prepreka za ulaz ili redukcijom konkurentskog rivalstva)?

Tutorijali - Materijali za učenje