Marketing okruženje i analiza konkurencije
Pored SWOT analize koja se najčešće koristi u praksi za analizu unutrašnjih i spoljašnjih faktora koji utiču na poslovanje određene organizacije postoji još nekoliko analiza koje mogu ukazati na kritične tačke poslovanje. Među njima su najznačajnija PEST analiza i Analiza 5 sila uticaja.
PEST analiza
PEST je akronim nastao od sledećih reči:
- Politički faktori
- Ekonomski faktori
- Socio-kulturološki faktori
- Tehnološki faktori
Dakle, PEST analiza se bavi proučavanjem okruženja kroz analizu političkih, ekonomskih, socio-kulturoloških i tehnoloških faktora.
Politički/zakonski faktori
Kada se izučavaju politički odnosni zakonski faktori koji utiču na rad jedne organizacije potrebno je izučiti sledeće elemente:
- Povlašćeno zakonodavstvo
- Zakoni o zaštiti životne sredine
- Poreska politika
- Zakon o zapošljavanju
- Politika vlade
- Zakonski propisi
- I naravno uzeti u obzir sve ostale zakonske okvire koji su specifični za određene zemlje i podneblja
Ekonomski faktori
Ekonomski faktori su ponekad od presudnog značaja za poslovanje firme. Odgovori na pitanja poput: „ Da li je zemlja u koju se planira prodor u tranziciji?”, „ Da li je tržište zasićeno određenim proizvodom ili uslugom?” i sl. U mnogome utiču na formiranje strategije određenog preduzeća.
Kada se izučavaju ekonomski faktori, potrebno je analizirati sledeće segmente:
- Inflaciju
- Zaposlenost
- Raspoloživ prihod
- Poslovni ciklus
- Raspoloživost i utrošak energije
- Ostale faktore koji su specifični za određene zemlje: npr. tragovi tranzicije u našoj zemlji.
Sociokulturološki faktori
Ne plasira se svaki proizvod isto na svako tržište. Navike ljudi, njihove želje, osećanja i nade u mnogome utiču na njihovu želju za kupovinom.
Kada se izučavaju sociokulturološki faktori potrebno je uzeti u obzir sledeće elemente:
- Demografsku strukturu stanovništva
- Raspodela prihoda
- Socijalnu pokretljivost
- Promene načina života
- Potrošnja
- Obrazovni nivoi
- Posebne običaje, verovanja, strahove ili sl. Ubeđenja koja postoje na određenom podneblju
Tehnološki faktori
Danas, uticaj tehnologije na rad firmi i preduzeća je ogroman. Period zastarevanja informacija i tehnologije je izuzetno kratak i on iznosi obično oko 6 meseci do godinu dana. Stoga, potrebno je posebnu pažnju obratiti na izučavanje tehnoloških faktora koji postoje u određenoj zemlji, gradu ili podneblju.
Prilikom analize tehnoloških faktora potrebno je analizirati sledeće faktore:
- Nove pronalaske i inovacije
- Brzinu tehnološkog transfera/prenosa
- Nivoe zastarevanja
- Internet
- Informacione tehnologije