Definicija – Swot Analiza
Pre nego što se krene u razmatranje marketing informacionih sistema potrebno ih je definisati. Jedna od brojnih definicija kaže da marketing informacioni sistem čini kontinuirani i informacioni spoj ljudi, opreme i postupaka koji, primenom određenih modela i metoda, radi prikupljanja, razvrstavanja, analize, procene i distibucije prikladnih i pravovremenih informacija, stvara osnovu za upravljanje i regulisanje poslovnih odluka.
Iz definicije proizilazi
Iz definicije marketing informacionog sistema proizilazi da je marketing informacioni sistem zasnovan na primeni računara, da se bazira na komunikacijskim odnosima između organizacionih sredina, i da se koriste metode i modeli u rešavanju problema marketinga.
Elementi marketing informacionog sistema
Osnovni elementi marketing informacionog sistema su baza podataka, baza metoda, baza modela i komunikacijske veze.
Baza podataka je skup podataka koji se sadrži u medijima elektonske obrade za memorisanje podataka.
Bazu metoda čine matematičko-statistički postupci za proračun proseka, merenje disperzije i unakrsno tabeliranje podataka. Neke od metoda koje se koriste su: regresiona analiza, diskriminaciona analiza, faktorska analiza, grupna analiza.
Baza modela predstavlja rezultat sistem analize marketing miksa, sa krajnjim ciljem pripremanja optimalnih marketing odluka. Nju čine modeli koji pomažu marketarima u donošenju boljih marketinških odluka vezanih za planiranje prodajnih mesta, izbor lokacije prodaje, medija miksa, novih proizvoda i sl.
Komunikacijske veze su veze između marketing menadžera i integralnog informacionog sistema koje se uspostavljaju uz pomoć sledećih aktivnosti: usvajanje razumljivih i praktičnih korisničkih zahteva i jezika za brzo pretraživanje i dobijanje informacija, definisanje jasnog sistema izveštavanja, definisanje simulacionih modela
Šema marketing informacionog sistema
Šema marketing informacionog sistema govori o tome da u bazu podataka podaci ulaze spolja, baze modela, upravljačke jedinice i centralne jedinice računara. Sa druge strane baza modela se stalno popunjava spolja i zahvaljujući unutrašnjoj bazi podataka. Dopune i smernice bazi modela dolaze i od upravljačkog sistema marketinga. Pri tome je sistem tržišta, odnosno okolina u stalnoj dvosmernoj vezi sa upravljačkim delom i omogućava nesmetan protok informacija.
Planiranje marketinga
Planiranje marketinga je sastavni deo ukupnog procesa planiranja u preduzeću. On predstavlja kontinuiran proces definisanja ciljeva, politike i strategije u marketingu sa kvantitativnog i kvalitativnog aspekta. Plan ima tri dimenzije: kvantitativnu, kvalitativnu i vremensku.
Dimenzije marketing plana
Kvalitativna se odnosi na definisanje ciljeva, politike, strategije i taktike sprovođenja strategije u programe i planove.
Kvantitativna se odnosi na vremenski i predmetni aspekt planiranja, kao i na globalne pokazatelje ciljeva, politike i strategije marketinga.
Vremenska dimenzija predstavlja definisanje kvantitativnih i kvalitativnih aspekata plana za određeno vreme. Postoje kratkoročni (do 1 god.), srednjoročni (2-5 god.) i dugoročni (6-15 god.) planovi.
Šta obuhvata planiranje marketinga
“Nemojte da pravite male planove – oni nemaju magiju da uzburkaju čovečju krv” – Daniel Hadson Burham
Planiranje marketinga obuhvata dve glavne faze: istraživačko-kreativnu i fino planiranje. Istaživačko-kreativnu fazu čini istraživanje posrednog i neposrednog okruženja kako u dijagnostičko-kontrolne tako i u prognostičke svrhe.
Fino planiranje je usaglašavanje planskih odluka i komplementiranje marketing aktivnosti za implementaciju tržišnog poslovanja preduzeća u planskom periodu.
Strategijsko planiranje marketinga
Strategijsko planiranje se sastoji od sledećih faza: definisanje misije, analiza spoljašnjeg i unutrašnjeg okruženja, definisanje ciljeva i zadataka marketinga, formulisanje marketing strategije, utvrđivanje marketing programa, primena i kontrola strategijskog planiranja.
Misija
Misija pokazuje zajednički pravac delovanja svih zaposlenih i to kroz određivanje posla kojim žele da se bave i onoga što će ih razlikovati od drugih firmi, odnosno konkurenata.
Misiju čini 5 ključnih elemenata: razvoj organizacije, tekuće preferencije vlasnika, praćenje i proučavanje okoline, sredstva organizacije i profesionalna osposobljenost.
Analiza okruženja i definisanje ciljeva
Analiza okruženja je nužna za dobro poslovanje. Ona se sastoji od interne i eksterne analize. Najčešći metodi su: SWOT analiza, matrica pretnji, matrica povoljnih prilika i matrica izvršenja/važnosti.
Ciljevi i zadaci marketinga se utvrđuju u odnosu na formulisanu misiju i utvrđenim internim i eksternim mogućnostima. Iz utvrđenih marketing ciljeva proizilaze konkretni zadaci marketinga.
Smernice za izradu dobrog marketing plana
Ključna pitanja koja služe kao smernice u formulisanju i utvrđivanju marketing strategije su:
- Gde su kupci i zašto kupuju ili ne kupuju konkretan proizvod?
- Kako kupci kupuju?
- Kako se prodaju konkretni proizvodi?
- Koja je najbolja strategija i politika određivanja cena?
- Kako najbolje uslužiti kupce?
- Šta je predmet ponude?
- Kako su pozicionirani proizvodi u odnosu na konkurenciju? U čemu se razlikuju od konkurentskih?
- Da li treba razvijati nove proizvode?
- Koji osnovni oblik treba da ima marketing strategija?
Pre nego što se krene u izradu konkretnog marketing plana trebalo bi odgovoriti na ova pitanja i zapisati odgovore – jer će iz njih izaći smernice za rešavanje postojećih problema.
Šta se definiše marketing programom
Marketing programom se definiše:
- Šta će učiniti?
- Ko će to učiniti?
- Kada će se to učiniti?
- Koliko će to koštati?
Kada odredimo ciljeve i zadatke, napravimo detaljan plan radnji veoma je bitno ko će ih izvršavati i kada. Potrebno je voditi računa o tome da se svi zaposleni podjednako opterete, kao i da se pred njih stave odmereni i dobro promišljeni zadaci. Vremenski raspored je veoma bitan i mora da bude sinhronizovan sa svim zaposlenim. Naravno, mora se predvideti koliko će sve to da košta i to tako da se tačno zna za koju aktivnost se izdvaja koliko.
Marketing plan
“Imam šest poštenih slugu (oni su me naučili svemu što znam). Njihova imena su Šta, Zašto, Kada, Kako, Gde i Ko” – Radjard Kipling
Najveći problem marketing planova jeste njihova dužina u kojoj se izgubi suština planiranja. Google pretraga daje 215 miliona rezultata za ovaj termin, a prosečan obrazac za kreiranje marketing plana samo u startu, pre nego što ste bilo šta napisali iznosi preko 30 strana. Kelly Odell je nailazio na sličan problem, dok nije kreirao svoju matricu marketing plana. Odell kao kompanijski konsultant je nailazio na bizarne primere kompanija čija marketing plan metodologija iznosi i preko 70 strana! Odellov najkraći marketing plan na svetu (Word, 48Kb) se sastoji od matrice koja kombinuje klasični 4P model sa 6 pitanja (what, why, when, how, how much, who) što u totalu sačinjava obrazac od 24 strane.
Guy Kawasaki je napravio možda i korak dalje kreirajući matricu koju je nazvao “Najkraći marketing plan na svetu, Version 2.1” (Word, 68Kb). Kawasakijev obrazac se sastoji od kombinovanih 5P elemenata (stari elementi: product, price; novi: presence, persuasion, preference) sa pet pitanja (what, why, when, how, who).