Korisni saveti pri izradi biznis plana
- Uključiti što veći broj ljudi na razvoju plana kako bi se obezbedio kvalitet planiranja. Istovremeno će se angažovati veći broj kadrova na implementaciji, budući da ovi unose svoje ideje u projekat.
- Biti realističan kada je u pitanju implementacija biznis plana.
- Biznis plan se ne pravi samo radi prikupljanja sredstava koja će se investirati u posao-on je okvir oko koga ljudi u poslu raspravljaju, prikupljaju ideje i dejstvuju, tako da se svi ciljevi podudaraju i obezbeđuju dugoročan profit.
- Biznis plan nije garant uspeha, ali svakako umanjuje šanse za neuspeh.
Izrada konkretnog biznis plana
(Prema metodologiji stranih fondova za podsticanje razvoja malih i srednjih preduzeća)
Okvirni sadržaj:
- Naziv, sedište, adresa i komunikacione veze podnosioca biznis plana,
- Menadžment odgovoran za biznis plan sa poslovnim referencama,
- Rezime biznis plana sa ključnim informacijama,
- Opis glavne poslovne aktivnosti preduzeća i biznis plana,
- Stanje preduzeća (prošlost, sadašnjost, ciljevi za budućnost),
- Opis proizvoda ili usluge koji su predmet biznis plana,
- Profil ciljnih tržišta,
- Marketing strategija i plan prodaje,
- Poslovna strategija menadžmenta za realizaciju biznis plana,
- Struktura organizacije i broj potrebnih kadrova za realizaciju biznis plana,
- Finansijski segment
- Predlog za korišćenje podsticajnih finansijskih sredstava
- Plan primene biznis plana
- Plan povraćaja investicija
- Zaključak
Finansijski segment treba da obuhvati:
a) planirani obim investicija
- za trajna sredstva
- za obrtna sredstva
b) planirani prihod
c) planirani rashodi – troškovi
- metodom marginalnih troškova
- metodom apsorpcionih troškova
d) planirana dobit – bilans uspeha
e) plan novčanog toka
f) efekti povraćaja investicija
g) projektovan bilans stanja
Greške pri pisanju biznis plana
- Ne odlagati pisanje plana. Ne treba čekati bolje vreme, prave ljude, pojavu investitora, jer će tada biti kasno.
- Razdvojiti pojmove gotovine i profita.U početnim fazama razvoja preduzeća tok gotovine je mnogo važniji od profita. Preduzeće može bankrotirati čak iako profitabilno posluje.
- Ne preterivati s prioritetima. Plan koji ima 3 ili 4 prioriteta je razumljiv. Plan sa 20 prioriteta nema svrhu.
- Ne precenjivati ideju. Vrednost ideje se ogleda u vrednosti biznisa koji se može izgraditi oko nje. Ideja sama po sebi ne može da donese profit.
- Ne svoditi na isto pojam plana i planiranja. Da bi biznis uspeo potrebno su oba koncepta. Planiranje se ne završava kada napišete biznis plan.
- Ne “nameštati” cifre. Posebno ne u prvih 12 meseci. To neće koristi ni samoj firmi, a ni investitoru, a ovakve prevare se lako otkrivaju.
- Ne poklanjati previše pažnje detaljima u planovima posle prve godine poslovanja. U svetu neizvesnosti mesečno planiranje nije moguće posle prve godine.
- Ne koristiti neverovatna predviđanja. Rast prodaje od 1000% se desi jednom u generaciji. Investitori nikada neće dati novac za ideju koja počiva na ovakvim predviđanjima.
- Ne pišite previše. Neka biznis plan bude relativno kratak i fokusiran na prioritete. Pišete biznis plan a ne doktorsku tezu.
- Neka biznis plan bude pregledan i koncizan. Biznis plan ne treba da ima 10 različitih fontova, bezbroj sličica i interesantnih komentara. Ostavite to za prezentaciju, a neka biznis plan bude jednostavan i jasan.
Kontrola i procena izvodljivosti biznis plana
- Provera pravnog statusa podnosioca biznis plana,
- Provera poslovne sposobnosti menadžmenta biznis plana,
- Provera tehničko-tehnološke i poslovne izvodljivosti glavnog proizvoda/usluge definisane u biznis planu,
- Provera realnosti planiranih ciljnih tržišta (potražnja, konkurencija),
- Provera planova prodaje,
- Provera kalkulacija troškova, cene koštanja i planiranih prodajnih cena,
- Provera planiranih investicija i izbora strukture finansiranja,
- Provera bilansa uspeha,
- Provera projekcija novčanog toka,
- Provera plana povraćaja investicija,
- Vrednovanje finansijskih performansi,
- Kontrola primene GAAP-a i međunarodnih standarda finansijskog izveštavanja,
- Sumiranje rezultata ispitivanja izvodljivosti biznis plana,
- Formiranje mišljenja o izvodljivosti biznis plana,
- Monitoring izvršenja biznis plana.
Zaključak
Biznis plan je skup prihvaćenih vrednosti za nastupajući period i predstavlja važnu meru za kontrolu ostvarenja poslovanja u planskom periodu, za iznalaženje odstupanja kao pouzdanih upravljačkih informacija.
Važno je imati u vidu da je biznis plan samo sredstvo za postizanje nekog cilja, a ne sam cilj. Biznis plan pomaže u koordinaciji i komunikaciji na više načina, jer je menadžment prisiljen da misli o odnosima između pojedinih operacija i preduzeća kao celine. Pored toga, biznis plan pomaže da se otkriju slabosti u organizacionoj strukturi, da se identifikuju problemi u komunikaciji i utvrde odgovornosti. Ipak, biznis plan se ne mora uvek ostvariti, jer i poslovno okruženje i ljudska priroda sadrže neizvesnosti, pa bi čvrst biznis plan predstavljao prepreku menadžerima da ostvare strateške ciljeve.
U poslednjih desetak godina u našoj poslovnoj praksi uglavnom nije bilo planiranja i planova kao verne projekcije mogućnosti i realnih tržišnih šansi poslovnog subjekta. Ovakvo trajanje “neplanskog” vođenja posla može se objasniti i promenljivim uslovima poslovanja i potrebom situacionog ponašanja.
Izlazak iz privredne izolacije, postepena stabilizacija uslova poslovanja i težnja ka vraćanju u privredne tokove Evrope, stavlja određene zahteve i u smislu kontrolisanog, planskog usmeravanja poslovne aktivnosti.
U savremenoj privredi plan je osnovni alat u racionalnom upravljanju promenama u radu i ponašanju. Da bi se uspelo u poslu potrebno je razumeti promene i od njih načiniti prijatelja. Upravo planiranjem se postaje vođa, kreator promena, a ne njihov puki sledbenik. Planiranjem se mogućnost da nas promene zateknu nespremne svode na najmanju moguću meru.
Biznis plan se sve češće ističe kao značajna pretpostavka uspešnog rada i poslovanja preduzeća, uslov za otpočinjanje bilo kakvih aktivnosti čiji je cilj privlačenje kapitala i povezivanje sa domaćim i inopartnerima i kao izvor informacija za poslovno odlučivanje. Daje mu se uloga temeljnog akta za definisanje i vođenje poslovne politike.
U pitanju je dokument koji se radi u pripremi za realizaciju određenih poslovnih poduhvata i projekata i čija je svrha da prikaže osnovne elemente nameravanog poduhvata i pruži podlogu za odlučivanje različitih subjekata o ulasku u njegovu realizaciju.
Biznis plan nije klasičan planski dokument kao godišnji ili srednjeročni plan. On se, pre svega, odnosi na određeni poslovni poduhvat. Po svojoj nameni i sadržaju delom je bliži studiji opravdanosti, ali znatno manje detaljan elaborat. Ne sadrži sve elemente koje sadrži studija opravdanosti i najčešće se odnosi na znatno kraći vremenski period i u tom smislu ima više operativni karakter.
Nijedan akt striktno ne propisuje formu i strukturu biznis plana. Međutim, postoji opšteprihvaćena praksa na koju se oslanjaju potencijalni eksterni finansijeri i investitori i na osnovu koje procenjuju prihvatljivost dostavljenog biznis plana. To se, pre svega, odnosi na biznis plan pripreman u funkciji obezbeđivanja dodatnih sredstava, poslovnog povezivanja ili pokretanja novog poslovnog poduhvata, a ta se praksa dobrim delom može koristiti i pri izradi biznis plana namenjenog projektovanju i vođenju poslovanja preduzeća.
Mnoge banke pribegavaju pripremi tipskih biznis planova za svoje klijente. Takođe, to rade i specijalizovane institucije. Za razliku od bankarskih, planovi koje pripremaju specijalizovane institucije su relativno širi i više u funkciji same provere mogućnosti kandidata. Na osnovu njih se prave (uglavnom uži) planovi prema formularima banaka. U novije vreme se nastoji da, svuda gde je to moguće, dođe do približavanja i ujednačavanja tzv. nacionalnih biznis planova, te da se oni zamene harmonizovanim evropskim.
Na osnovu biznis plana korisnik treba da dobije kompletnu predstavu o tome šta preduzeće namerava da preduzme u sadašnjem trenutku i o šansama za uspešnu realizaciju budućih poslova. Nivo detalja izložen u biznis planovima može varirati, ali njihova priprema može biti vrlo obimna i duga, zavisno od vremenskih inputa i informacija potrebnih za potpuno razumevanje.