Marketing miks
Marketing miks je jedno od ključnih područja u savremenoj poslovnoj koncepciji. Elementi marketing miksa su najčešće klasifikovani kao 4P:
- proizvod (product),
- prodajna cena (price),
- distribucija i prodaja (place),
- promocija (promotion).
Danas, se sve više 4P proširuju na 7P i to sa: ljudi (people), proces pružanja usluga (process) i očuvanje okoline (conservation).
Kako elementi 4P utiču na ciljno tržište
Načini na koji proizvod utiče na ciljno tržište su: kvalitet, karakteristike, mogućnosti, stil, ime proizvoda, marka, ambalaža, servis, garancije i dobit po jedinici proizvoda.
Distribucija i prodaja na ciljno tržište utiču putem kanala prodaje, pokrivenosti, lokacije, zaliha i transporta.
Promotivne aktivnosti utiču na ciljno tržište putem ekonomske propagande, lične prodaje, unapređenja prodaje, ekonomskog publiciteta, tržišnog PR-a i direktnog marketinga.
Cenom se utiče na ciljno tržište uz pomoć popusta, bonifikacija, roka plaćanja i kreditnih uslova.
Proizvod i marketing miks
Svaki pojedini proizvod ima svoj miks marketinga. Kvalitet miks marketinga uslovljen je elementima organizacione strukture. Među najvažnijim su: kvalitet zaposlenih ljudi, struktura sredstava za rad i finansijska, marketing i menadžment snaga.
Kvalitet marketing miksa
Kvalitet miksa marketinga uslovljen je i uticajem spoljnih elemenata. Posebno treba analizirati uslove privređivanja, ekonomske mere države, snagu konkurenata, snagu kupca, snagu poslovnih partnera.
Marketing miks se smatra instrumentom marketinga i ima dva zadatka:
Komunikacijski cilj je da stvori takve uslove da proizvod na tržištu sretne kupca.
Operativni cilj je da stvori uslove da dođe do razmene, odnosno transankcije. I jedan i drugi su zajedno usmereni na 3 glavna pravca:
- Upoznavanju kupca i potrošača sa proizvodom
- Stvaranju želje kod kupca/potrošača da kupi proizvod
- Održavanju ravnoteže između proizvodnje i plasmana
Proizvod kao instrument marketing miksa
Pojam proizvoda uključuje njegov fizički oblik, ideje i prateće usluge.
Karakteristike proizvoda su:
- Fizičke – oblik postojanja
- Funkionalne – upotrebna vrednost
- Simboličke – dizajn, pakovanje, modna linija i sl.
Proizvod
Prema Filipu Kotleru postoje 3 bitna nivoa proizvoda. To su:
- suština proizvoda
- materijalizovani proizvod
- obogaćeni proizvod
Suštinu proizvoda čini suština koristi ili usluge, ono po čemu je ona jedinstvena i razlikuje se od drugih.
Materijalizovani proizvod čine: kvalitet, oblik, marka, fizičke karakteristike i pakovanje.
Obogaćeni proizvod ustvari čine sve one pogodnosti zbog kojih kupac može da se odluči za kupovinu baš vašeg proizvoda ukoliko postoji više onih sa približnim karakteristikama. U obogaćeni proizvod spadaju: krediti, garancija, instalacija, servis i isporuka.
Klasifikacija proizvoda
Klasifikacija proizvoda je neophodna pri segmentiranju tržišta, izboru ciljne grupe, razvijanju marketing strategija, planiranju post prodajnih usluga, itd. Klasičnom metodom klasifikacije izvršena je podela proizvoda na sredstva za proizvodnju i sredstva za potrošnju.
Sredstva za proizvodnju i potrošnju
Sredstva za proizvodnju obuhvataju sredstva za rad, predmete rada, pomoćne i druge materijale potrebne za proizvodnju. Sredstva za rad obuhvataju mašine, opremu, instrumente. Predmeti rada su sirovine i poluproizvodi i oni se koriste za proizvodnju novih proizvoda.
Sredstva za potrošnju su materijalna dobra koja upotrebom zadovoljavaju potrebe pojedinca ili preduzeća.
Proizvodi namenjeni ličnoj potrošnji nazivaju se proizvodima široke potrošnje i oni se klasifikuju na:
- Obična dobra – kupuju se svakodnevno, neposredno i uz minimalan napor
- Posebna dobra – ne kupuju se često i prikupljaju se informacije o proizvodu pre nego što se izvrši kupovina
- Specijalna dobra – kupuju se u izuzetnim prilikama ili ih kupuju kupci visoke kupovne moći
Dizajn proizvoda
Dizajn posmatran u najširem smislu, predstavlja vizuelno, funkcionalno i kvalitativno oblikovanje sveukupnih uslova života ljudske zajednice. Pojedini elementi dizajna mogu se različito kombinovati, ali se ne sme izgubiti iz vida osnovni cilj dizajna – povezivanje želja potrošača sa proizvodom.
Usluge u vezi sa proizvodom
Za pakovanje i etiketiranje proizvoda, od ključnog značaja je da:
- Bude lako uočljivo i prepoznatljivo
- Bude informativno
- Budi emocionalne potrebe
- Obezbedi zaštitu proizvoda, transport, manipulisanje i čuvanje do momenta upotrebe.
Usluge u vezi sa proizvodom mogu biti:
- Usluge radi lakše kupovine – krediti, lizing, franšizing, itd.
- Usluge radi lakšeg korišćenja proizvoda – instaliranje, servisiranje, održavanje tokom upotrebe, obezbeđenje pismenih i usmenih uputstava i sl.