Opšte je poznato pravilo da mnoge poslove možemo da uradimo sami. Ali je sigurno da uz nečiju pomoć možemo još više. Jedan o mogućih alata upravljanja vremenom svakako je delegiranje. Šta je delegiranje? Prenošenje zadataka, autoriteta i ovlašćenja na one primaoce koji će biti odgovorni za njihovo izvršenje. To je specifičan proces postizanja rezultata kroz napor i rad drugih ljudi.
Koje su koristi od delegiranja?
- ušteda vremena;
- rasterećenje i više vremena za prioritete i važne poslove;
- povećanje kapaciteta i radne uspešnosti;
- motivisanje saradnika (osećaj veće vrednosti);
- kvalitetnije rešavanje problema (odluke se donose na svim nivoima).
Mnogi menadžeri, a posebno neiskusni i nesigurni u sebe ne koriste uvek ovaj alat za upravljanje vremenom.
Koji su razlozi nedelegiranja?
- Ja (menadžer) sam jedina osoba koja zna kako to treba uraditi;
- Ja (menadžer) to mogu sam bolje uraditi od bilo koga drugog;
- Nemam kome delegirati;
- Nemam dovoljno vremena da pokažem kako to treba uraditi;
- Prošli put to nije uspelo pa neće ni ovog puta.
Da bi delegiranje kao menadžment proces uspeo treba ispuniti određene uslove.
Koji su uslovi za uspeh delgiranja?
- biti spreman na delegiranje – HOĆU;
- veština delegiranja – ZNATI;
- – šta možete delegirati;
- – ko će to od podređenih znati najbolje uraditi;
- – ovlašćenja;
- – vreme kada neki posao treba obaviti;
- – utvrditi termin provere (kontrole rada saradnika)
- – delegirati prave ljude na prave zadatke.
Da bi delegiranje kao menadžment proces uspelo potrebna su nam pravila delegiranja.
Koja su ključna pravila delegiranja?
- Koje konkretne zadatke delgirati;
- Šta treba napraviti kao sadržaj delegiranja;
- Koja će osoba napraviti sadržaj delegiranja;
- Može li to napraviti dotična osoba bez obučavanja ili ne;
- Zašto će to napraviti, da li je motivisan ili ne;
- Kako to mora napraviti (uputstva i kvalitet)
- Do kada mora napraviti (rok);
- U kojem vremenu ili statusu projekta pristupiti proveravnju, tačke po tačku.
Svi poslovi u organizaciji ne mogu se delegirati, postoje određene vrste poslova koji se delegiraju, i na kojima se najviše uštedi vremena.
Koje poslove delegirati?
- rutinske aktivnosti (priprema podataka za izveštaj, fotokopiranje i sortiranje dokumenata, unos podataka, informacija i slično);
- poslovi koji nisu deo vaše suštinske odgovornosti (isporuke, održavanje opreme, praćenje propisa i sl);
- poslovi koje drugi mogu uraditi bolje, brže i efikasnije od vas;
- poslovi koje nadređeni ne poznaju najbolje, a podređeni ih mogu uspešnije obaviti;
- poslovi u kojima nadređeni ne uživaju;
- poslovi koji traže energiju i vreme koje nadređenom treba za obavljanje važnih poslova.
Postoji odeđen broj poslova u organizaciji koje nije moguće delegirati.
Koje poslove ne delegirati?
- Disciplinske mere;
- Rešavanje kriznih situacija;
- Poslovi koji se mogu izostaviti, pa ih nije ni potrebno raditi.
Da bi delegiranje uspelo potrebno je napraviti tri ključna koraka.
Koji su ključni koraci u delegiranju?
- Izložiti posao;
- Biti raspoložen za savete i vođstvo tokom obavljanje poslova;
- Ocenjivanje.
Kako delegirati?
- napraviti plan za delegiranje: ne deliti zadatke od oka, već od analize i procene onih na koje se prenose da će ih sa najvećim uspehom obaviti. Nemojte uvek davati zadatke najsposobnijim, najiskusnijim ili onima na koje prvo naiđete u hodniku.
- uštedite vreme za obuku zaposlenih. Kratkoročno to izgleda kao gubitak vremena, ali dugoročno osiguravate povećanje produktivnosti;
- najbolje je da zaposleni sam ponovi šta treba da uradi i kada treba da uradi?
- delegirajte ciljeve a ne postupke. Recite im koliko je taj zadatak važan u odnosu na druge zadatke.
- davanje instrukcija: kada završite sa davanjem instrukcija pitajte ih ”Da li treba još nešto da se objasni?”;
- delegiranje odgovornosti i autoriteta; delegiranje odgovornosti bez delegiranja autoriteta je samo privid. Zajedno sa odgovornošću delegirajte i ovalšćenja, da ljudi ne bi stalno dolazili za beznačajna odobrenja.
- imajte poverenja u ljude: verujete da rade dobro, ne gledajte ih preko leđa i ne proveravajte ih stalno, ako nisu tražili.
- osigurajte povratne informacije; kako zaposleni ne bi imali osećaj da su napušteni.
- povratne informacije. Na kraju posla dajte povratne informacije. Nagradite učinjeno.
Menadžer koji maksimalno delegira olakšava sebi, a zaposlenima pruža jedinstvenu mogućnost, bržeg napredovanja i razvoja karijere.
Svi menadžeri ne delegiraju, tu postaje određeni indikatori.
Koji su indikatori nedelegiranja od strane menadžera?
- Radi brže od podređenih;
- Nosi posao kući;
- Ima stalno ”pune ruke posla”:
- Radi poslove koje bi trebali da rade drugi;
- Stalno je pod pritiskom rokova;
- Radi rutisnke ili tehničke poslove;
- Stalno oseća pritisak i stres;
- Donosi većinu ili sve odluke;
- Troši premalo vremena na bitne menadžerske funkcije;
- Podređeni moraju tražiti odobrenje od menadžera pre nego što preduzmu akciju.
U procesu delegiranja postoje određene prepreke koje se odnose na nadređene, podređene i samu organizaciju.
Koje su prepreke koje se odnose na nadređene?
- Osećaj krivice kada se posao prenosi na nekog drugog;
- Nadređeni misle da svaki posao mogu uraditi bolje od podređenih;
- Ne razumevanje menadžerskih uloga (misle da sve moraju sami uraditi);
- Strah od pokazivanja vlastitih nedostataka i slabosti;
- Strah od gubitka kontrole;
- Strah da se postane zamenjiv;
- Mnogi nadređeni vole dominaciju;
- Mnogi nadređeni misle da su nezamenjivi;
- Pomanjkanje komunikacije između podređenih i nadređenih;
- Pomanjkanje poverenja u saradnike.
Koje su prepreke koje se odnose na podređene?
- Podređeni smatraju da je lakše upitati šefa da reši neki problem nego preuzeti autoritet i odgovornost za izvršenje nekog posla;
- Nespremnost preuzimanje autoriteta i odgovornosti;
- Strah od eventualnih grešaka ili neuspeha;
- Nedostatak znanja i veština za poverene zadatke,
- Podređeni smatraju da imaju mnogo posla i nisu spremni preuzeti nove obaveze;
- Nedostatak pravih informacija za rešavanje zadataka;
- Loši međuljudski odnosi (nedostatak međusobnog poverenja i uvažavanja);
Koje su prepreke koje se odnose na organizaciju?
- Manjak ljudi i njihovo svakodnvno opterećenje;
- Nekvalitetna obrazovna struktura za delegiranje;
- Nedostatak komunikacija;
- Autokratski stil rukovođenja;
- Organizacijska konfuzija ,dupliranje autoriteta – matrična organizacija).
Kako otkloniti prepreke u delegiranju?
- Razvijanje komunikacije između nadređenih i podređenih;
- Primena načela jednakosti tako da nadređeni mora delegirati dovoljno vlasti podređenima koji su preuzeli odgovornost za rešavanje problema;
- Razvijanje motivacije za delegirane poslova putem povećanja zarade, davanja drugih nagrada i sl.