Zašto je teško održati kontakt očima u toku razgovora?

18/05/2018, 11:52

Zašto je teško održati kontakt očima u toku razgovora?

Koliko puta vam se dogodilo da u toku razgovora, prekinete kontakt očima, odnosno ne možete da izdržite da gledate sagovornika u oči, duži vremenski period?

Postoji sasvim logično objašnjenje, navode naučnici sa japanskog Univerziteta u Kjotou.

Naime, mozak ne uspeva istovremeno da razmišlja o izboru reči i da se fokusira na sagovornikovo lice. Ovo se najčešće dešava kada pokušavamo da izgovorimo retke reči ili reči koje se teško izgovaraju.

Univerzitet u Kjotou sproveo je istraživanje i testiranje koje je uključilo više od dvadeset doborovoljaca. Zadatak je bila igra asocijacija uz istovremeno posmatranje kompujterski generisanih slika. Rezultat istraživanja pokazao je, da je učesnicima bilo teže da odrade zadatak, dok su pokušavali da održe kontakt očima. Iako kontakt očima ne zavisi od vrebalnog procesuiranja i obratno, ljudi su skloni skretanju pogleda od sagovornika tokom razgovora, što pokazuje na međusobno preplitanje ova dva procesa.

Ranija istraživanja

Japanski naučnici navode da ova studija nije jedina koja je sprovedena na ovu temu. Naime, 2015. godine, italijanski psiholog Đovani Kaputo, došao je do zaključka da “zurenje” u nečiji oči, deset minuta, podstiče izmenjeno stanje svesti. Sprovedeno istraživanje, pokazalo je da su učesnici halucinirali, videvši izobličena lica, pa čak i vlastita.

Studije nam pokazuju da kontakt očima “postepeno zbunjuje” naš mozak.

Proces koji je uzrok ovakve pojave, naziva se neurološka adaptacija. U toku procesa, mozak menja odgovor na nadražeje koji se ne menjaju. Savršen primer je kada šaku oslonite na sto i u prvom momentu to osetite, ali kako vreme prolazi, osećaj slabi.

Istraživanje pokazuje da, ukoliko neko razgovarajući sa vama izbegava da vas gleda u oči, ne znači da je nepristojan i nekulturan, već je kognitivni sistem te osobe naprosto, preopterećen.

Povezane objave

18/05/2018, 11:52

Komentariši:

Vaša email adresa neće biti objavljena.
Sva polja su obavezna*