Na današnji dan rođen tvorac Brajeve azbuka

04/01/2017 09:25

Na današnji dan rođen tvorac Brajeve azbuka

Na današnji dan, 4. januara 1809. godine, rođen je francuski učitelj Luj Braj, tvorac azbuke za slepe, koja je po njemu dobila i ime – Brajeva azbuka.

luj braj

Luj Braj

Sa tri godine nesrećnim slučajem ostao je slep, pa je u početku znanje sticao samo usmenim putem, što ga nije sprečavalo da bude jedan od najboljih učenika.

Stipendiju za dalje školovanje u Parizu dobio je sa 10 godina od Kraljevskog udruženja za slepu omladinu. Tamo je imao prilike da uči čitajući ispupčena slova – koja je osmislio osnivač ove škole Valentin Oi.

Međutim, ono što je manjkalo ovom sistemu jeste to što učenici nisu mogli da nauče da pišu, nego samo da čitaju slova dobijena otiskivanjem bakarne žice na papiru.

Kapetan francuske armije Šarl Barbije osmislio je sistem za “noćno pisanje” koje se sastojalo od 12 ispupčenih tačaka, a koristili su ga vojnici na bojnom polju kako bi prenosili tajne informacije.

Sa ovim sistemom se Luj Braj upoznao 1821. godine, a samo tri godine kasnije – 1824. godine sam je osmislio novi sistem za pisanje koji je namenjen slepima.

Brajev sistem se sastojao od šest tačaka, a prvu knjigu na novom pismu za slepe objavio je 1829. godine, koja je nosila naziv “Metod za pisanje reči, muzike i višeglasja uz pomoć tačaka”.

Nakon toga, svom sistemu dodao je i simbole za matematiku i muziku, ali je javnost bila skeptična prema njegovoj azbuci, zbog čega Brajevo pismo nije moglo da se uči u školama, nego samo individualno.

brajeva azbuka

Brajeva azbuka

Međutim, sistem pisanja za slepe – Brajevo pismo u Francuskoj je zvanično priznato 1854. godine, dve godine nakon što je Luj Braj preminuo.

Osim što je osmislio pismo za slepe, Luj Braj je nakon studija predavao na Kraljevskom institutu u Parizu, bio je vrstan violončelista i orguljaš.

Preminuo je od tuberkuloze u Parizu 1852. godine.

Biografije drugih značanih ličnosti nalaze se OVDE.

04/01/2017 09:25

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments